با برقراری آتشبس میان ایران و آمریکا از بامداد امروز، انتظار مردم و فعالان اقتصاد دیجیتال برای رفع محدودیتهای ۴۰ روزه اینترنت به اوج خود رسیده است. در شرایطی که بر اساس گزارش مراجع بینالمللی، ایران رکورددار طولانیترین قطعی سراسری اینترنت در جهان شده، افکار عمومی با یادآوری تجربه جنگ ۱۲ روزه سال گذشته، چشمانتظار تکرار سناریوی بازگشت سریع دسترسیها و پایان این رکورد منفی هستند.
قطع اینترنت که از ساعت ۱۱ صبح روز شنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۴ و همزمان با آغاز درگیریها انجام شد، اکنون وارد چهلمین روز خود شده است. در این مدت، دسترسی ۹۹ درصد از کاربران ایرانی به شبکه جهانی قطع بوده است.

نتبلاکس که وضعیت دسترسی به اینترنت را در سطح جهان رصد میکند، در تازهترین بهروزرسانی خود اعلام کرده است که با عبور از مرز ۹۳۶ ساعت قطعی، این محدودیتها همچنان پابرجاست. این نهاد سه روز پیش نیز با انتشار گزارشی تحلیلی، قطعی اخیر در ایران را به عنوان طولانیترین قطعی سراسری ثبتشده در جهان معرفی کرد.
تداوم این وضعیت در ۴۰ روز گذشته، فشار سنگینی بر پیکره اقتصاد دیجیتال و جریان عادی زندگی مردم تحمیل کرده است. اکنون و با اعلام رسمی توقف درگیریها از ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز تا دو هفته آینده، فعالان اقتصادی و کارشناسان فناوری در شبکههای اجتماعی بر لزوم تسریع در برقراری مجدد ارتباطات تاکید دارند.
متوقف کردن روند این رکورد منفی و جلوگیری از تحمیل خسارات بیشتر به مردم و اقتصاد، حتی در حد یک ساعت زودتر هم باید غنیمت شمرده شود.
نهادهای تصمیمگیر سال گذشته نیز ساعاتی پس از برقراری آتشبس میان ایران و اسرائیل، اندک اندک محدودیتهای اینترنتی را کاهش دادند. یک روز پس از آتشبس، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از عادی شدن شرایط و بازگشت دسترسیهای ارتباطی به پیش از آغاز درگیریها خبر داد.
حال با گذشت یک دوره ۴۰ روزه پرالتهاب و آغاز آتشبس از بامداد امروز، افکار عمومی و فعالان اقتصادی منتظرند تا وعده بازگشت شرایط به حالت عادی بار دیگر محقق شود و با رفع محدودیتها، امکان ازسرگیری فعالیتهای مختلشده در بستر شبکه جهانی فراهم شود.