جوان سازی سلول های آسیب دیده چشم با فعال سازی سه ژن

پارسینه سه شنبه 02 تیر 1405 - 13:02
پژوهشگران با فعال‌سازی سه ژن خاص تلاش می‌کنند سلول‌های پیر را به طور جزئی «بازبرنامه‌ریزی» کنند تا برخی ویژگی‌های سلول‌های جوان‌تر را کسب کنند

به گزارش پارسینه به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان در یک کارآزمایی بالینی برای نخستین بار فردی را تحت درمان قرار دادند تا بررسی کنند آیا می‌توان سلول‌های پیر را به‌گونه‌ای بازبرنامه‌ریزی کرد که دوباره مانند سلول‌های جوان عمل کنند.به‌گزارش نشریه علمی نیچر، این مطالعه با هدف یافتن درمانی برای بیماری گلوکوم (آب‌سیاه) چشم انجام می‌شود؛ این بیماری‌ به عصب بینایی آسیب می‌زند و می‌تواند به نابینایی منجر شود.
این روش درمانی با فعال‌سازی سه ژن عمل می‌کند تا سلول‌های مسن را به‌طور جزئی «بازبرنامه‌ریزی» کند و آن‌ها را به سمت وضعیتی جوان‌تر سوق دهد، بدون آنکه هویت و عملکرد آن‌ها به‌عنوان سلول‌های چشم از بین برود.
به گزارش نیوزنیشن، پژوهشگران امیدوارند این رویکرد به بازسازی نورون‌های عصب بینایی که معمولا پس از آسیب‌دیدگی دوباره رشد نمی‌کنند، کمک کند.
شرکت زیست‌فناوری لایف بیوساینس (Life Biosciences) مستقر در بوستون، که این کارآزمایی را اجرا می‌کند، ۹ ژوئن اعلام کرد نخستین شرکت‌کننده در این مطالعه تحت درمان قرار گرفته است. این شرکت قصد دارد ۱۲ بیمار مبتلا به گلوکوم را در این آزمایش ثبت‌نام کند و ممکن است در ادامه مطالعه را به بیماران مبتلا به بیماری‌های مرتبط نیز گسترش دهد.

 

منبع خبر "پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.