کپسول فضایی «استارفال»(Starfall) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) پس از درخواست این شرکت از «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) برای دو فرود فضاپیمای بازگشتی، برای اولین ماموریت خود آماده میشود.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، این ماموریت روز ۲۳ ژوئن طی بازه پرتاب یک ساعته که ساعت ۶:۴۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی باز میشود، از مجتمع پرتاب فضایی۴۰ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب خواهد شد.
استارفال یک وسیله نقلیه حمل بار است که برای بردن محمولهها با موشکهای «فالکون ۹»(Falcon 9) و «فالکون هوی»(Falcon Heavy) اسپیسایکس به مدار پایین زمین و فراتر از آن و همچنین بازگرداندن ایمن بار به زمین طراحی شده است. این پلتفرم برای پرواز مسافران انسانی طراحی نشده؛ بلکه برای پشتیبانی از تحقیقات یا سایر محمولههایی که پس از اقامت در فضا نیاز به بازیابی دارند، مانند داروها و سایر محصولات تولیدی مداری طراحی شده است.
این ایده قبلاً توسط شرکت «واردا اسپیس»(Varda Space) به مرحله اجرا درآمده است. این شرکت تا به امروز پنج کپسول مخروطی شکل سری W خود با عرض ۰.۹ متر و وزن تقریبی ۳۰۰ کیلوگرم را فرود آورده است که یکی از آنها پس از بیش از هشت هفته حضور در مدار، محمولهای را برای نیروی هوایی آمریکا به زمین بازگرداند. استارفال بیش از سه برابر بزرگتر است و ۳.۱ متر عرض و ۰.۷۵ متر ارتفاع دارد. این کپسول فضایی میتواند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بار حمل کند.

بر اساس اسناد اداره هوانوردی فدرال آمریکا، استارفال دو بخش اصلی دارد که پس از ورود مجدد از هم جدا میشوند. یک صفحه بالایی برای نگهداری محموله و اجزای کنترل وضعیت و یک سپر حرارتی فیبر کربن که گاز فشرده را ذخیره میکند تا مانورهای کنترل وضعیت مورد نیاز برای ورود مجدد و فرود دقیق، جدا کردن سپر حرارتی و باز شدن چتر نجات را تأمین کند.
اسپیسایکس قصد دارد استارفال را علاوه بر ماموریتهای بلندمدتی که میتواند در مدار پایین زمین انجام دهد، در ماموریتهای زیرمداری نیز پرتاب کند. این کپسول فاقد سیستم پیشرانش است و قادر به خارج شدن از مدار به صورت خودکار نیست. در اسناد اداره هوانوردی فدرال آمریکا، چگونگی انجام دادن این کار مشخص نیست، اما احتمالاً در این پرتاب از مرحله دوم فالکون ۹ برای بازگرداندن کپسول آزمایشی به زمین استفاده خواهد شد.
در صورتی که استارفال در فضا یا هنگام ورود مجدد به جو با مشکلی روبهرو شود، اسپیسایکس این کپسول فضایی را برای استفاده ایمن طراحی کرده است. براساس اداره هوانوردی فدرال آمریکا، این شرکت گفته است: کپسولها از گاز سرد بیاثر و غیرخطرناک (نیتروژن) برای کنترل وضعیت استفاده میکنند و حاوی هیچ سوخت مایع یا ماده خطرناکی نیستند. همه سیستمهای تحت فشار پیش از فرود تخلیه میشوند. بنابراین، هیچ سوختی در اقیانوس نمیریزد.
اسپیسایکس هنوز مشخص نکرده است که در این ماموریت اولیه قصد دارد چه مدت فضاپیمای آزمایشی استارفال را در مدار نگه دارد. این شرکت منطقهای در اقیانوس آرام را برای فرود در نظر گرفته است که حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از ساحل غربی آمریکا فاصله دارد.