مدیرعامل ایران اکسچنج: ادامه این شرایط می‌تواند به ورشکستگی صرافی‌ها ختم شود

ارزدیجیتال چهارشنبه 27 اسفند 1404 - 17:42
همه ما می‌دانیم که نبود اینترنت برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایران چه معنایی دارد. بازار کریپتو مانند سیستم بانکی متمرکز نیست که بتوان آن را از بازار جهانی جدا کرد. بلاک چین بستر غیرمتمرکز بازار ارزهای دیجیتال است که تنها و تنها با اینترنت بین‌الملل دسترسی‌پذیر است. اکوسیستم ارزهای دیجیتال در دست یک نهاد یا […] The post مدیرعامل ایران اکسچنج: ادامه این شرایط می‌تواند به ورشکستگی صرافی‌ها ختم شود appeared first on ارزدیجیتال.

همه ما می‌دانیم که نبود اینترنت برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایران چه معنایی دارد. بازار کریپتو مانند سیستم بانکی متمرکز نیست که بتوان آن را از بازار جهانی جدا کرد. بلاک چین بستر غیرمتمرکز بازار ارزهای دیجیتال است که تنها و تنها با اینترنت بین‌الملل دسترسی‌پذیر است.

کیف پول من | هدیه ویژه
کیف پول من | هدیه ویژه
با ثبت‌نام و احراز هویت ، ۱۰۰ میلیون واحد رمز ارز دریافت کنید.
ثبت‌نام کنید

اکوسیستم ارزهای دیجیتال در دست یک نهاد یا فرد نیست و نمی‌توانیم شبکه‌ای جدا از شبکه جهانی در کشور ایجاد کنیم و مستقل از اکوسیستم جهانی کریپتو فعالیت کنیم. به همین دلیل است که قطع طولانی‌مدت اینترنت بین‌الملل می‌تواند ضربه‌ای بسیار بزرگ به اکوسیستم کریپتویی ایران بزند و حتی آن را تا مرز فروپاشی پیش ببرد.

این موضوعی است که محسن غلامی، مدیرعامل صرافی ایران اکسچنج، بازوی کریپتویی ایرانیکارت، در مصاحبه با ارزدیجیتال به آن اشاره می‌کند. در این گفت‌وگو، تلاش کرده‌ایم دریچه‌ای به وضعیت فعلی و آینده بازار ارزهای دیجیتال ایران با توجه به شرایط کنونی بگشاییم.

حجم بازار بیش از ۸۰ درصد افت کرد

مدیرعامل ایران اکسچنج در پاسخ به این پرسش که از زمان شروع قطعی گسترده اینترنت، حجم معاملات کریپتو چه مقدار کاهش یافته، گفت:

باتوجه به اینکه طیف گسترده ای از کاربران به جهت حفظ امنیت در شرایط پرتنش، اقدام به استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کرده بودند و هم‌اکنون دسترسی به اینترنت بین‌الملل مقدور نیست، می‌توان حدس زد بیش از ۸۰ درصد حجم مارکت کاهش یافته باشد.

غلامی به‌طور مشخص درباره حجم معاملات صرافی ایران اکسچنج در این دوره گفت که بخاطر وابستگی بسیار به اینترنت آزاد و نبود امکان ارائه تمامی خدمات، بخش عمده‌ای از تراکنش‌های رمزارزی در این پلتفرم کاهش یافته است.

غلامی همچنین درباره الگوی رفتار معامله‌گران و خروج از بازار، با تأکید بر نبود امکان انتقال رمزارزها (بخاطر محدودیت های موجود) و همچنین اختلال در سامانه‌های بانکی، عنوان کرد:

بسیاری از کاربران تصمیم بر توقف عملیات رمزارزی و نگهداری دارایی‌ها در کیف پول‌های ایران اکسچنج نمودند.

این اظهارات نشان می‌دهد که کاربران با وجود اعتماد به صرافی‌ها و حفظ دارایی‌های خود در این پلتفرم‌ها، فعالیت روزانه خود را کاهش داده‌اند. این الگوی رفتاری باعث شده است که حجم بازار در این صرافی بیش از ۸۰ درصد کاهش یابد.

احتمال خروج سرمایه، تعدیل پرسنل و ورشکستگی صرافی‌ها

مدیرعامل ایران اکسچنج این احتمال را مطرح کرد که در صورت تداوم قطعی اینترنت یا محدودیت شدید، بازار ارزهای دیجیتال در ایران ضربه‌ای شدید خواهد خورد.

با احتمال بسیار بالا، بازار کریپتوکارنسی در ایران با ضربه‌ای جدی روبه رو خواهد شد؛ خروج سرمایه از بازار رمزارزها، ریزیش کاربران، تعدیل گسترده پرسنل و ورشکستگی صرافی‌ها باتوجه به ادامه‌دار شدن شرایط محتمل خواهد بود.

غلامی در پایان تأکید کرد:

اینترنت همچون اکسیژن برای کسب و کارهای فین‌تک (FinTech) است و بدون اکسیژن، حیات مقدور نیست.

منبع خبر "ارزدیجیتال" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.