بازار فلزات گرانبها روزی نزولی را پشت سر گذاشته است. بهای جهانی طلا نزدیک به ۲ درصد کاهش یافته و به محدوده ۴۱۱۵ دلار رسیده. نقره نیز با افتی سنگینتر بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۶۲ دلار و ۴۶ سنت رسید.
تحلیلگران بانک آمریکا معتقدند چند عامل در کوتاهمدت به ضرر بازار طلا عمل میکنند. از جمله این عوامل میتوان به تقویت دلار آمریکا، کاهش ورود سرمایه به بازار طلا و افزایش احتمال اتخاذ سیاستهای انقباضیتر از سوی فدرال رزرو اشاره کرد.
به گفته این تحلیلگران، هرگونه حرکت فدرال رزرو به سمت افزایش نرخ بهره یا حفظ نرخهای بهره در سطوح بالا، جذابیت داراییهای بدون بازدهی مانند طلا را کاهش میدهد و میتواند فشار بیشتری بر قیمت این فلز گرانبها وارد کند.
طلا معمولاً رابطه معکوسی با دلار آمریکا دارد. در شرایطی که ارزش دلار افزایش پیدا میکند، خرید طلا برای سرمایهگذاران غیرآمریکایی گرانتر میشود و همین موضوع تقاضا برای این فلز را کاهش میدهد.
افت امروز طلا و نقره نیز در حالی رخ داده که بازارها همچنان در حال ارزیابی چشمانداز سیاست پولی آمریکا و زمان احتمالی تغییر نرخهای بهره هستند.