هشدار امنیتی؛ آسیب‌پذیری خطرناک در SQL Server رؤیت شد

عصر ایران شنبه 23 اسفند 1404 - 10:01
مایکروسافت وجود یک آسیب‌پذیری خطرناک امنیتی در SQL Server را تأیید کرد.

مایکروسافت یک آسیب‌پذیری امنیتی بحرانی در SQL Server را تأیید کرد. این مشکل که با شناسه‌ی CVE-2026-21262 شناخته می‌شود، می‌تواند به مهاجمان اجازه دهد تا سطح دسترسی خود را افزایش دهند و کنترل بیشتری بر سرورهای دیتابیس به‌دست آورند.

به گزارش زومیت به نقل از فوربز، این آسیب‌پذیری قبل از انتشار وصله‌ی رسمی به صورت عمومی فاش شده است. با وجود اینکه هنوز گزارشی مبنی بر سوءاستفاده‌ی فعال از این حفره ارائه نشده، مایکروسافت آن را به‌عنوان یک آسیب‌پذیری روز صفر (Zero-Day) طبقه‌بندی می‌کند.

CVE-2026-21262 یک نقص امنیتی در سیستم کنترل دسترسی SQL Server است که به مهاجمان احراز هویت‌شده اجازه می‌دهد تا سطح دسترسی خود را افزایش دهند. این یعنی برای بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری، هکرها ابتدا باید به عنوان یک کاربر معتبر وارد سیستم شوند.

با وجود اینکه نیاز اولیه به حساب کاربری معتبر وجود دارد، نباید این آسیب‌پذیری را دست کم گرفت. آدام بارنت، مهندس ارشد نرم‌افزار در Rapid7، هشدار می‌دهد که بسیاری از مدیران سرورهای SQL، پورت‌های ارتباطی را به‌طور مستقیم در معرض اینترنت قرار داده‌اند.

اگر مهاجم بتواند با موفقیت از CVE-2026-21262 سوءاستفاده کند، می‌تواند به دستورات سیستم‌عامل دسترسی پیدا کند.

مایکروسافت توصیه می‌کند کاربران هرچه سریع‌تر SQL Server خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنند. وصله‌های امنیتی لازم برای رفع این آسیب‌پذیری در این به‌روزرسانی‌ها گنجانده شده است.

نادیده گرفتن یک آسیب‌پذیری روز صفر هرگز ایده‌ی خوبی نیست. حتی اگر خطر کم باشد، انجام یک ارزیابی ریسک و نصب وصله‌های امنیتی ضروری است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.