دولت فرانسه برای کاهش وابستگی به فناوری‌های آمریکا، از ویندوز به لینوکس مهاجرت می‌کند

دیجیاتو شنبه 22 فروردین 1405 - 10:36
دولت فرانسه در راستای تقویت حاکمیت دیجیتال و کاهش وابستگی به فناوری‌های آمریکایی، مهاجرت از ویندوز به لینوکس را آغاز کرد. The post دولت فرانسه برای کاهش وابستگی به فناوری‌های آمریکا، از ویندوز به لینوکس مهاجرت می‌کند appeared first on دیجیاتو.

دولت فرانسه اعلام کرد در راستای کاهش وابستگی خود به فناوری‌های ایالات متحده، قصد دارد بخشی از کامپیوترهای دولتی خود را که درحال‌حاضر از ویندوز استفاده می‌کنند، به سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس منتقل کند.

«دیوید آمیل» (David Amiel)، وزیر بودجه فرانسه، در بیانیه‌ای اظهار داشت که این تلاش برای «بازپس‌گیری کنترل سرنوشت دیجیتال ما» از طریق اتکای کمتر به شرکت‌های فناوری آمریکایی است. آمیل گفت که دولت فرانسه دیگر نمی‌تواند بپذیرد که بر داده‌ها و زیرساخت‌های دیجیتال خود کنترل نداشته باشد.

دولت فرانسه جدول زمانی مشخصی برای این تغییر وضعیت یا اینکه چه توزیع‌هایی از لینوکس را مدنظر دارد، ارائه نکرد. بااین‌حال این انتقال از کامپیوترهای DINUM، آژانس دیجیتال دولت فرانسه، آغاز خواهد شد.

لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز است که دانلود و استفاده از آن رایگان بوده و توزیع‌های متنوعی دارد که برای کاربردها یا عملیات‌های خاص طراحی و تنظیم شده‌اند.

استفاده از لینوکس به‌جای ویندوز در دولت فرانسه

این اقدام، جدیدترین تلاش فرانسه برای کاهش وابستگی به غول‌های فناوری آمریکایی و استفاده از فناوری‌ها و خدمات ابری بومی (موسوم به حاکمیت دیجیتال) است؛ اقدامی که در پی افزایش بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیری دولت ترامپ صورت می‌گیرد.

درکل قانون‌گذاران و رهبران دولتی در سراسر اروپا نسبت به اتکای بیش از حدشان به فناوری آمریکایی آگاه‌تر شده‌اند. در ماه ژانویه، پارلمان اروپا به تصویب گزارشی رأی داد که کمیسیون اروپا را موظف می‌کند حوزه‌هایی را که اتحادیه اروپا می‌تواند وابستگی خود را به ارائه‌دهندگان خارجی کاهش دهد، شناسایی کند.

تصمیم فرانسه برای کنار گذاشتن ویندوز، ماه‌ها پس از آن اتخاذ شد که دولت اعلام کرد دیگر از مایکروسافت تیمز برای ویدیو کنفرانس استفاده نمی‌کند و این برنامه آمریکایی را به نفع ابزار فرانسوی Visio کنار می‌گذارد؛ البته این ابزار برپایه سیستم متن‌باز و رمزنگاری‌شده‌ی Jitsi ساخته شده است. دولت فرانسه همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، پلتفرم داده‌های سلامت خود را به یک پلتفرم بومی و قابل‌اعتماد جدید منتقل کند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.