
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بینالمللی در ژنو امروز سهشنبه طی مکاتباتی با اشاره به حملات و تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه زیرساختهای حملونقل در ایران، محکومیت این حملات را خواستار شد.
نماینده کشورمان در ژنو در نامهای به «رادو دینسکو» رئیس اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای (ایرو) با تاکید به حملات روزهای گذشته علیه زیرساختهای جادهای، پلها و راههای ایران، از جمله حمله چندباره به پل بی۱، یادآوری کرد که رئیسجمهور آمریکا نه تنها مسئولیت این حملات را پذیرفته، بلکه تهدید کرده است زیرساختهای غیرنظامی بیشتری، از جمله پلها و جادهها در ایران را هدف حمله قرار دهد. نماینده کشورمان تصریح کرد که تبعات و آثار این کارزار عامدانه که با هدف ایجاد اختلال در حملونقل و فعالیتهای اقتصادی و تجاری در ایران انجام گرفته، از مرزهای ایران فراتر رفته و حملونقل بینالمللی را با ریسک و اختلال مواجه میسازد.
این نامه با اشاره به اینکه حملات و تهدیدهای روزهای اخیر با اصول و اهداف ایرو در تضاد قرار دارد، محکومیت این حملات و برجستهسازی آثار و تبعات منفی استمرار روند کنونی را خواستار شده است.
علی بحرینی همچنین در مکاتبه دیگری با آقایان «الکساندر کوزمنکو» دبیرکل سازمان بین دولتی حملونقل بینالمللی از طریق راهآهن (اوتیف) و «اریک اوتیموف» دبیرکل کمیته بینالمللی حملونقل ریلی، با اشاره به حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به زیرساختهای غیرنظامی و اقتصادی در ایران، یادآور شده است که رژیم صهیونیستی مشخصا حمله به زیرساختهای ریلی در ایران را در دستور کار قرار داده و این امر مستلزم واکنش و محکومیت فوری است.
سفیر کشورمان در ژنو در این نامه با اشاره به اینکه زیرساختهای ریلی در ایران نقطه اتصال راهبردی زنجیره تأمین و حملونقل منطقهای به شمار میآیند، تأکید کرد که حملات به این زیرساختها میتواند توسعه و تجارت در منطقه و فراتر از آن را با تبعات منفی جدی مواجه کند.
در این نامه همچنین ضمن تاکید بر اینکه حملات عامدانه به زیرساختهای ریلی در ایران با اهداف و اصول اوتیف در تضاد است، درخواست شده است که این حملات محکوم شده و تبعات منفی چنین اقداماتی، از سوی سازمان برجسته شود.
مکاتبه سفیر ایران در ژنو با دبیرکل آنکتاد درباره حمله به زیرساختهای ایران
علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر ملل متحد و سایر سازمانهای بینالمللی در ژنو امروز سه شنبه در نامهای به خانم ربکا گرینسپن دبیرکل کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) با اشاره به تجاوز نظامی و حملات متعدد آمریکا و رژیم صهیونیستی به زیرساختهای غیرنظامی ایران، خواستار محکومیت این حملات شد.
در این مکاتبه با اشاره به اینکه از زمان آغاز تجاوز نظامی، شمار زیادی از زیرساختهای اقتصادی، تجاری، تولیدی و حملونقلی هدف حملات عامدانه قرار گرفته است، تصریح شده است که این حملات بخشی از کارزار نظاممند متجاوزان با هدف ایجاد اختلال در فعالیتهای اقتصادی و تجاری ایران بوده و با اهداف و اصول آنکتاد در تضاد هستند.
نماینده کشورمان در ژنو همچنین یادآور شد که تبعات و آثار منفی حملات مزبور از مرزهای ایران فراتر رفته و میتواند زنجیره تأمین و تولید جهانی را با اختلال جدی مواجه کند و به همین جهت، ضروری است که دبیرکل آنکتاد در جهت برجستهسازی این آثار و تبعات، نقشی موثر ایفا نماید.
نامه مذکور همچنین با یادآوری اینکه اراضی و آسمان شماری از کشورهای مشخص در منطقه در اختیار متجاوزان قرار گرفته است، تأکید دارد که بر اساس قوانین بینالمللی تسهیل اقدام نظامی علیه کشور ثالث از طریق در اختیار قرار دادن اراضی و آسمان، مشارکت در تجاوز محسوب شده و ضروری است کلیه اعضا از اقداماتی که تسهیلگر کارزار نظامی علیه ایران هستند، اجتناب نمایند. جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه داراییها و منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی اهداف مشروع ایران هستند، تصریح نموده است که از حق دفاع از خود بهرهمند بوده و مادامی که حملات ادامه داشته باشد، به دفاع ادامه خواهد داد.
در خاتمه با اشاره به آسیبهای وارده به زیرساختهای ایران در حملات متجاوزان، درخواست شده است که آثار این حملات در گزارشهای آنکتاد بازتاب یافته و برنامه همکاری با ایران بر اساس تحولات اخیر به روزرسانی شود