فرارو- دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز دوشنبه با امضای دو فرمان اجرایی، روند توسعه رایانههای کوانتومی قدرتمند برای تحقیقات علمی و همچنین تقویت حفاظت از سامانههای دولتی در برابر تهدیدهای سایبری مرتبط با این فناوری را تسریع کرد.
به گزارش فرارو به نقل از سی بی اس نیوز، این اقدامات با هدف تقویت جایگاه ایالات متحده در رقابت فناوری کوانتومی با چین انجام شده است؛ رقابتی که میتواند تحولات گستردهای در حوزههای علم، امنیت سایبری، هوش مصنوعی، علوم مواد و شیمی ایجاد کند.
مایکل کراتسیوس، مدیر دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید، در یک تماس تلفنی درباره این برنامهها و توسعه رایانههای کوانتومی گفت: «ما معتقدیم که این اتفاق میتواند تا سال ۲۰۲۸ رخ دهد.»
یکی از فرمانهای اجرایی امضا شده، انتقال سامانههای محاسباتی کلیدی دولت آمریکا به فناوری رمزنگاری پساکوانتومی تا سالهای ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ را هدف قرار داده است تا از رایانههای دولتی در برابر حملات سایبری احتمالی ناشی از پیشرفت رایانههای کوانتومی محافظت شود.
رایانههای کوانتومی با استفاده از قوانین فیزیک کوانتومی، اطلاعات را به شیوهای پردازش میکنند که امکان حل برخی مسائل پیچیده را بسیار سریعتر از ابررایانههای کنونی فراهم میسازد. این فناوری همچنین میتواند سامانههای رمزنگاری فعلی را که از رایانهها در برابر نفوذ محافظت میکنند، رمزگشایی کند و به همین دلیل نگرانیها درباره افزایش حملات سایبری را تشدید کرده است.
بر اساس این گزارش، کاخ سفید تأکید کرده است که این دستورات نشاندهنده اهمیت راهبردی حفظ برتری آمریکا در رقابت کوانتومی با چین و همزمان مقابله با تهدیدهای امنیت سایبری ناشی از این فناوری است.
ماه گذشته نیز وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار سهام در ۹ شرکت فعال در حوزه رایانش کوانتومی، از جمله یک شرکت جدید متعلق به IBM، خریداری خواهد کرد.
طبق این گزارش، کراتسیوس همچنین درباره یکی دیگر از فرمانهای اجرایی گفت این دستور با هدف تقویت همکاریهای بینالمللی در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی و افزایش امنیت زنجیره تأمین صادر شده است و افزود این اقدام با توجه به «رقبا و دشمنانی که به دنبال تضعیف امنیت اقتصادی و ملی ایالات متحده هستند» صورت میگیرد.
در چارچوب این بسته، دستگاههای دولتی نیز موظف شدهاند طی پنج سال آینده برنامههایی برای استقرار حسگرها و شبکههای کوانتومی تدوین و اجرا کنند.