رسانه عبری: لبنان به سراشیبی خطرناکی برای اسرائیل تبدیل شده است

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 02 تیر 1405 - 23:00
رسانه عبری نوشت: اسرائیل در لبنان وارد نقطه عطف خطرناکی شده که در آن شاهد عقب‌نشینی اسرائیل هستیم.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم: پایگاه تحلیلی عبری زبان نیوز وان در یادداشتی در این رابطه نوشت: اسرائیل وارد یک نقطه عطف خطرناک در لبنان شده است. این اتفاق به این صورت است که گام به گام اتفاق افتاد و هنوز هم در حال انجام است: قبل از تصمیم یکجانبه رئیس جمهور(تروریست) ترامپ برای توقف حملات به ایران، اسرائیل آزاد بود تا هر طور که می‌خواست به لبنان حمله کند. با اجرایی شدن آتش بس میان آمریکا و ایران، ایران تلاش کرد لبنان را به (آتش بس) خود الحاق کند.

به اعتراف این رسانه، تحت فشار آمریکا، اسرائیل تا حدی به آن عمل کرد: عملیات تهاجمی متوقف نشد، بلکه مشروط شد. در مرحله بعد توافقنامه‌ای بین اسرائیل و لبنان با حمایت آمریکا امضا شد. در این قرارداد مقرر شده بود که حزب الله تمام نیروهای خود را از شمال رودخانه لیتانی خارج کند و حضور آن در جنوب رودخانه نقض آن تلقی می‌شد.

مکانیسم اجرای این بند این بود که ارتش اسرائیل به حملات پیشگیرانه علیه اعضای حزب الله در جنوب لیتانی ادامه دهد و در عین حال عملیات تهاجمی شمال رودخانه را برای از بین بردن تهدیدها یا پاسخ به تحرکات پیشگیرانه حزب الله کاهش دهد. بعداً با آمریکایی‌ها تفاهم شد مبنی بر اینکه اسرائیل از حمله به ضاحیه(جنوب بیروت) خودداری کند و در مقابل حزب الله از حمله به اسرائیل خودداری کند.

از سوی دیگر، پس از توافق آمریکا و ایران، اسرائیل در خصوص تفاهمات قبلی امتیاز بزرگی داد و آن خودداری از انجام حملات پیشگیرانه علیه اعضای حزب الله در منطقه بین رودخانه لیتانی و خط زرد بود. این یک اقدام به دو دلیل بسیار مشکل ساز است: اول اینکه این منطقه شاهد بیشتر درگیری‌ها بوده است، به این معنی که اسرائیل در این زمینه به توافق بین آمریکا و ایران که طرف آن نیست، پایبند است (مجبور است به دلیل خواست و شرط ایران در مذاکرات با آمریکا پایبند باشد) تا توافقی که بین اسرائیل و لبنان با حمایت آمریکا امضا شده است.

به توصیف این رسانه عبری زبان، موضع متزلزل و عدم ثبات اسرائیل در این نقطه، اشتهای ایران را افزایش داده است، که از هم اکنون نمایان شده است تا ما  از ایجاد سازوکاری برای «حل تنش» در لبنان جدا از اسرائیل، با عضویت ایران، آمریکا، قطر، پاکستان و لبنان مطلع شویم.

این رسانه اعتراف کرد: اسرائیل عضو این سازوکار نیست، اما بعداً ملزم به تبعیت از تصمیمات آن خواهد بود. به این ترتیب، ایران در لبنان وضعیت نیمه رسمی پیدا کرده است و  این در تضاد کاملی با سیاستی است که ترامپ (قبل و در حین جنگ) به دنبال ترویج آن بود و البته در تضاد آشکار با منافع اسرائیل و (دولت سازشکار) لبنان هم دارد.

نیوز وان همچنین اعلام کرد که روزهای آتی ممکن است شاهد عقب نشینی محدود ارتش اسرائیل باشیم، (این اقدام در قالب ادعای) عملیات آزمایشی ارتش لبنان پس از پاکسازی رودخانه لیتانی،انجام می شود.

در همین راستا اعتراف می کند که ایران و حزب‌الله این عقب نشینی را به‌ عنوان دستاورد خود نشان خواهند داد اما تل آویو سعی دارد که (ادعا کند) این اقدامی است که حتی قبل از توافق بین آمریکا و ایران، در چارچوب مذاکرات اسرائیل و لبنان، روی آن توافق شده بود!

انتهای پیام/

 
 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.