به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه تحلیلهای محافل صهیونیستی درباره توافق چارچوب میان ایران و آمریکا برای پایان جنگ در همه جبههها از جمله لبنان، منابع امنیتی عالی رتبه صهیونیستی اعلام کردند که ایران وضعیت فعلی را که در آن ارتش اسرائیل عملاً در محاصره قرار گرفته و عملیاتهای آن در لبنان محدود شده است، به عنوان یک ضعف استراتژیک و فرصتی مناسب جهت فشار آوردن به آن از طریق واشنگتن میبیند؛ به ویژه اینکه آمریکا نمیخواهد هیچ چیزی تفاهمنامهای را که با تهران تنظیم کرده است، مختل کند.
اسرائیل بیش از پیش منزوی شده است
در این زمینه یوآو لیمور، تحلیلگر نظامی صهیونیست به نقل از منابع امنیتی ارشد این رژیم اعلام کرد: از زمانی که ترامپ به اسرائیل پشت کرد، اسرائیل منزویتر از قبل شده و حتی جی.دی.ونس، معاون ترامپ هم مانند خود او تلویحاً اسرائیل را تهدید کرد.
این کارشناس صهیونیست در تحلیلی که در روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم منتشر شد، اظهار داشت که کابینه نتانیاهو اظهارات تند وزرا علیه ترامپ را محدود کرده، اما خشم اسرائیلیها به ویژه مقامات آن کاهش نیافته است.
توافق تسلیم ترامپ ایران و متحدانش را قویتر میکند
وی افزود: ناامیدی در اسرائیل با توجه به تغییر نگرانکننده در مواضع ترامپ قابل درک است، که اسرائیل را در موقعیتی بسیار مشکلساز قرار میدهد، در حالی که دشمنانش در جبهههای مختلف، از ایران گرفته تا سوریه و لبنان و شاید غزه، در نتیجه آنچه که به عنوان توافق تسلیم آمریکا در برابر تهران تلقی میشود، قویتر میشوند.
تحلیلگر مذکور صهیونیست ادامه داد: با توجه به خلق و خوی دمدمی مزاج ترامپ، دشوار است بدانیم که او از اینجا به کجا خواهد رفت: آیا او دوباره همانطور که قبلاً بارها انجام داده است، مسیر را تغییر خواهد داد، یا اسرائیل را فدای دوستان خودش در قطر، ترکیه و پاکستان خواهد کرد؟ پیشنهادهای عجیب و غریبی که او ارائه داده است، مانند احتمال رسیدگی سوریه به مسئله حزب الله، حداقل نشان دهنده عدم درک او از ماجراست.
اسرائیل به اهدافش در هیچ یک از جبههها نرسید
وی استدلال کرد: عباراتی مانند «ضربه سخت» ممکن است برای عموم خوب به نظر برسد، اما آنها یک برنامه عملی نیستند که واقعیت را تغییر دهند. اسرائیل پیش از این از نیروی قابل توجهی در هر جبهه - در غزه، لبنان و ایران - استفاده کرده است، بدون اینکه به نتایجی که امیدوار بود، دست یابد.
این کارشناس صهیونیست خاطرنشان کرد: اسرائیل خودش را در وضعیت بسیار پیچیدهای در لبنان میبیند؛ جایی که ارتش اسرائیل در مواضع پیشرفته مستقر شده اما قدرت محافظت از خودش را ندارد. علاوه بر این، با توجه به محدودیتهای اعمال شده بر ارتش، نیروهای اسرائیلی قادر به وارد کردن ضربات موثر به حزب الله نیستند.
برتری استراتژیک اسرائیل در لبنان از بین رفته است
وی تصریح کرد: این در حالی است که حزب الله هر زمان بخواهد میتواند میتواند پهپاد یا موشک به سمت شمال اسرائیل (فلسطین) اشغالی شلیک کند و این یعنی ادعای ارتش اسرائیل درباره اینکه استقرار آن در جنوب لبنان برای محافظت از شهرکهای شمالی است، دروغی بیش نیست.
لیمور در ادامه تاکید کرد: واقعیت تلخ این است که اسرائیل برتری استراتژیک مطلقی را که مدتها در لبنان از آن برخوردار بود، از دست داده است و با نگرانی، همگرایی عرصههای ایران و لبنان را زیر نظر دارد، که میتواند مانع مذاکرات جاری بین اسرائیل و دولت لبنان نیز شود.
این تحلیلگر صهیونیست اظهار داشت که اسرائیل قادر به استفاده از برتری نظامی خود نیست، در حالی که حزبالله از قابلیتهای جنگ چریکی خود برای حمله به ارتش و افزایش ناامیدی در داخل اسرائیل استفاده میکند. در همین زمینه انتظار میرود افزایش تعداد کشته شدگان در صفوف ارتش اسرائیل از زمان اعلام آتش بس، موجب گردد تا بحثهای داخلی داغ در میان اسرائیلیها مبنی بر اینکه ادامه جنگ در لبنان به ضرر اسرائیل است و نتانیاهو این کار را به خاطر منافع شخصی و انتخاباتی خودش انجام میدهد بیشتر شود.
در ادامه این مقاله آمده است: اسرائیل حدود سه دهه پیش، در سالهای منتهی به خروج از جنوب لبنان در سال 2000، شکاف داخلی مشابهی را، البته در شرایط نه چندان پیچیده، تجربه کرد. در آن زمان ترکیب تلفات بالای ارتش و افشای بیهودگی ماندن در جنوب لبنان، منجر به اختلافات در درون تشکیلات سیاسی و امنیتی اسرائیل شد و ایهود باراک، نخست وزیر وقت اسرائیل در انتخابات، وعده خروج از لبنان و پایان دادن به این جنگ بیهوده را داد که بعداً به آن عمل کرد.
کارشناس مذکور صهیونیست تاکید کرد که اگر بنبست فعلی ادامه یابد و یا حتی بدتر شود، لبنان همانند ایران تبدیل به یکی از پروندههای مهم در انتخابات اسرائیل خواهد شد. مشکل امروز کاملاً روشن بوده و وعدههای توخالی کابینه برای حل مشکل کارساز نیست و چیزی که به آن نیاز داریم یک برنامه عملی و شفافیت در برابر افکار عمومی اسرائیل است؛ یعنی چیزی که همچنان وجود ندارد.
انتهای پیام/