فرارو- بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، اعلام کرد که این کشور باید وابستگی نظامی خود به ایالات متحده را پایان دهد و با توسعه توانمندیهای داخلی، به سمت تولید مستقل تسلیحات حرکت کند. وی تأکید کرد که این اقدام برای تداوم مقابله با ایران و نیروهای نیابتی آن ضروری است.
به گزارش فرارو به نقل از اسرائیل تایمز، نتانیاهو در دیدار با افسران ذخیره رزمی در منطقه گوش عتصیون در کرانه باختری گفت: «من از حمایتی که از دوستان آمریکایی خود دریافت کردهایم - و آنچه که در طول سالها به دست آوردهام - بسیار سپاسگزارم. اما امروز میگویم ما به سیستم تولید سلاح مستقل خود نیاز داریم. ما باید سلاحهای خود را تولید کنیم.»
نتانیاهو که طی ماههای گذشته بارها وعده داده است کمکهای نظامی آمریکا به اسرائیل را در طول دهه آینده متوقف کند، این اظهارات را در شرایطی مطرح کرد که نگرانیها در اسرائیل درباره احتمال اعمال محدودیت از سوی واشنگتن بر آزادی عمل نظامی این کشور افزایش یافته است؛ موضوعی که همزمان با ادامه تلاشهای آمریکا برای پیشبرد توافق با ایران، که اسرائیل عمدتاً با آن مخالف است، مطرح میشود.
وی در ادامه گفت: «ما باید خود را از وابستگی رها کنیم، به تقویت بیشتر و بیشتر قدرت ادامه دهیم، فناوری بیشتری را به کار گیریم و نسلهای بیشتری از فرماندهان مانند شما را آموزش دهیم - زیرا در نهایت این چیزی است که موضع ما را تعیین میکند.»
در همین حال، جی. دی. ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در ماههای اخیر «دو سوم سلاحهای دفاعی که از [اسرائیل] محافظت کردهاند» ساخت آمریکا بوده و با دلارهای مالیاتدهندگان آمریکایی تأمین شدهاند.
همچنین، مقامهای آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردهاند که مذاکرات اخیر درباره چارچوب جدید همکاری امنیتی ۱۰ساله میان دو کشور با هدف «انتقال تدریجی» این همکاری «از کمک به یک مشارکت کاملاً متقابل» در حال انجام است.