حمله تند کیم جونگ اون به آمریکا/ تسلیحات اتمی تنها راه مقابله با تهدیدهاست

فرارو سه شنبه 02 تیر 1405 - 09:04
رهبر کره شمالی همچنین آمریکا و کره جنوبی را متهم کرد که با ارتقای مداوم وضعیت هسته‌ای مشترک خود، شرایط امنیتی شبه‌جزیره کره را خطرناک‌تر می‌کنند. به گفته او، هدف این همکاری هسته‌ای، حمله به کره شمالی است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، اعلام کرده است کره شمالی از جایگاه خود به‌عنوان یک کشور هسته‌ای استفاده خواهد کرد و این رویکرد را تنها راه مقابله با وضعیت امنیتی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی جهان دانسته است. 

به گزارش فرارو به نقل از رویترز، کیم جونگ اون روز سه‌شنبه در جریان نشست کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران که از شنبه تا دوشنبه برگزار شد، با انتقاد از ایالات متحده، این کشور را مسئول تشدید خونریزی در اروپا و خاورمیانه دانست. 

او گفت: «حوادث و رویدادهای غیرقابل تصور و حیرت‌انگیز» به دلیل طمع «گانگستری» نیروهای سلطه‌گر در حال وقوع است و این اقدامات، درگیری‌ها در سراسر جهان را خشونت‌آمیزتر کرده است. 

رهبر کره شمالی همچنین آمریکا و کره جنوبی را متهم کرد که با ارتقای مداوم وضعیت هسته‌ای مشترک خود، شرایط امنیتی شبه‌جزیره کره را خطرناک‌تر می‌کنند. به گفته او، هدف این همکاری هسته‌ای، حمله به کره شمالی است. 

خبرگزاری KCNA به نقل از کیم جونگ اون نوشت: «گسترش و تقویت مداوم نیروهای هسته‌ای… و اعمال کامل جایگاه یک کشور دارای سلاح هسته‌ای، صحیح‌ترین و منحصر به فردترین راه برای مقابله فعال و مطمئن با وضعیت نظامی و سیاسی غیرقابل پیش‌بینی بین‌المللی است که از چندین جهت پیچیده می‌شود.» 

با این حال، خبرگزاری مرکزی کره شمالی جزئیاتی درباره اقدامات مشخصی که ممکن است در ارتباط با توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور انجام شود، ارائه نکرد. 

بر اساس این گزارش، کیم جونگ اون همچنین دستور افزایش توان تسلیحات متعارف و تسریع در ساخت یک رزم‌ناو موشک هدایت‌شونده استراتژیک ۱۰ هزار تنی را صادر کرده است. 

یانگ مو-جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، در واکنش به این اظهارات گفت که سخنان کیم نشان‌دهنده رد مداوم خلع سلاح هسته‌ای از سوی پیونگ‌یانگ و تلاش این کشور برای به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای است. 

او اظهار داشت: «کره شمالی بار دیگر تأکید می‌کند که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای از روی میز برداشته شده است.» 

یانگ افزود که پیونگ‌یانگ تنها «به‌عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای در شرایط برابر» در مذاکرات شرکت خواهد کرد و احتمالاً تمرکز چنین مذاکراتی بر کاهش تسلیحات، نه برچیدن کامل آن‌ها، خواهد بود. 

به گفته وی، چنین مذاکراتی به معنای پذیرش اصل بازدارندگی حداقلی و مستلزم لغو تحریم‌ها است؛ رویکردی که اساساً با پیشنهادهای خلع سلاح هسته‌ای مرحله‌ای، از جمله پیشنهادهایی که لی جائه میونگ، رئیس‌جمهور کره جنوبی، در نشست گروه ۷ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه کرده بود، تفاوت دارد. 

یانگ همچنین گفت که اشاره‌های مطرح‌شده در نشست حزب به گروه مشورتی هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی – نهادی که با هدف بازدارندگی تهدید هسته‌ای کره شمالی ایجاد شده است – و همچنین برنامه‌های سئول برای توسعه یک زیردریایی هسته‌ای، از سوی پیونگ‌یانگ به‌عنوان توجیهی برای ادامه توسعه برنامه هسته‌ای این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. 

کره شمالی از تحریم‌هایی که سازمان ملل متحد و ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ علیه این کشور اعمال کردند و توسعه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را ممنوع می‌کرد، سرپیچی کرده است. این موضع همچنان موجب نگرانی قدرت‌های منطقه‌ای شده است. 

پیونگ‌یانگ خود را یک کشور هسته‌ای اعلام کرده و تأکید دارد که با وجود سال‌ها تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا، چین و کره جنوبی، هیچ عاملی این کشور را به کنار گذاشتن سلاح‌های اتمی خود متقاعد نخواهد کرد. 

در جریان نشست حزب حاکم، بر نوسازی صنعت زغال‌سنگ و توسعه مجدد جوامع معدنی نیز تأکید شد؛ موضوعی که کیم جونگ اون آن را یک اولویت راهبردی توصیف کرد. 

یانگ مو-جین در این باره گفت: «زغال‌سنگ عملاً همچنان منبع اصلی انرژی کره شمالی است.» به گفته او، برنامه‌های دولت برای ارتقای این صنعت با هدف کاهش کمبود مزمن انرژی در این کشور دنبال می‌شود.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.