
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست درباره راهکارهای شرکت ملی پست در روزهای بحران، ارسال کالا به خارج از کشور و میزان استفاده از فناوریها در شرکت ملی پست در روزهای جنگ گفت: تجربه بحران جنگ دوازده روزه و قطعی اینترنت در دی ماه باعث شد در این دوره با آمادگی بیشتری وارد عمل شویم. گامهایی که برای حل چالشهای خدمترسانی به مردم برداشته شده بود، زیرساختهای ما را تقویت کرده و تمرکز عملیاتی ما را بالاتر برد.
وی افزود : البته سطح حملات و نوع قطعی اینبار در مقایسه با دوره گذشته متفاوت بود و محدودیتهای بیشتری ایجاد کرد، اما در عین حال هم آمادگی زیرساختی و هم نحوه مواجهه همکاران و فرایندهای اجراییمان ارتقا پیدا کرد. تفاوت اصلی اینبار در همزمانی بحران با ایام نزدیک به نوروز است. در این دوره، کسبوکارها چه الکترونیکی و چه سنتی بهویژه در بازارهای پرتحرکی مانند بازار تهران و بازارهای موبایل، با توقفهایی در فعالیت مواجه شدند. این موضوع مستقیما بر فرایندهای اجرایی و عملیاتی شرکت ملی پست اثر گذاشت و عملا اسفند متفاوتی را برای همه ما رقم زد.
وی در مقایسه با اسفند سال قبل درباره میزان کاهش در تعداد مرسولات گفت: اگر هفته اول سال جاری را با هفته اول بحران مقایسه کنیم، حدودا با افت ۹۰ درصدی مواجه شدیم. اما به مرور این وضعیت با تمهیداتی که اندیشیدیم تغییر کرد. حضور میدانی مدیران در سراسر کشور، مراجعه به حوزههای کسبوکار و اطمینانبخشی به پایداری خدمات پستی، همچنین ایجاد تسهیلات برای جمعآوری مرسولهها، به این فرآیند کمک کرد.
احمدی افزود: البته صاحبان کسبوکار نیز خود را با شرایط وفق دادند. حالا با توجه به ایام پایانی سال، در مقایسه با سال قبل با کاهش حدود ۵۰ تا ۵۵ درصدی ترافیک مواجه هستیم. البته در حوزه ترافیک اداری، مانند کارتها، اسناد بانکی و موارد مشابه، شاهد افت قابل توجهی هستیم.
وی گفت: اگر این را با حوزه تجارت الکترونیکی مقایسه کنیم، کاهش کلی مرسولهها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است. با توجه به اینکه بخشی از فعالیتهای فعالان پستی خصوصی متوقف شده و بار زیادی به سمت شرکت پست آمده، در حوزه کالا، خدمات مرتبط با بستهها و امانت، و تجارت الکترونیکی، حجم ترافیک مرسولهها بستهای ما بیشتر است.
احمدی افزود: برای داشتن پایداری در خدمات، حدود دو دهه است که شبکه داخلی خودمان را فعال کرده و روی آن سرمایهگذاری کردهایم و در این حوزه چالش جدی نداریم؛ بنابراین وابستگی به حوزه بینالملل وجود ندارد.
وی درباره خدمات پست بینالملل چگونه انجام میشود گفت: بخش خدمات پستی بینالملل عملاً متوقف شده است. دلیل توقف این بخش آن است که ارسال مرسولهها از طریق مسیر هوایی انجام میشود. اگرچه در جنگ قبلی برنامهریزی کرده بودیم تا از طریق خطوط دریایی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ارتباط برقرار کنیم، اما در این جنگ عملاً آن فرصت فراهم نیست و در نتیجه حوزه بینالملل ما، هم در خدمات پستی و هم در ارتباطات بینالملل، قطع است.
احمدی افزود: رویکرد کلان شرکت ملی پست در دوره اخیر بر این اساس بوده که بتوانیم در حوزه خدمات پستی، از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنیم. برای مثال، در حوزه صندوقهای هوشمند توزیع یا لاکرها با شرکتهای زیرمجموعه این حوزه همکاری میکردیم و این علاقهمندی در مورد سایر اپراتورها نیز وجود داشت. هر جا توانستیم روابطی منطقی مبتنی بر اصول کسبوکار با هم داشته باشیم، این همکاری را انجام دادهایم.
وی گفت: در این ایام، چندین مسئله مطرح بود؛ از جمله اینکه ما در یک صنف مشترک کار میکنیم و باید حواسمان به هم باشد. وظیفه ما این است که در هر شرایطی خدمات پستی را ارائه دهیم؛ بنابراین استراتژی و سیاست ما مذاکره با دوستان و تداوم این همکاری بود.
احمدی افزود: با تیپاکس به تازگی گفتوگو کردیم و ما همیشه ظرفیت شرکت ملی پست را به عنوان یک سازمان توانمندساز در اختیار شرکتهای فعال حوزه تجارت الکترونیکی، اپراتورها و فعالانی که خدمات ارزش افزوده میدهند، قرار دادهایم.
وی همچنین درباره نحوه همکاری شرکت ملی پست با شرکتهای همکار در بخش خصوصی و استارتآپها افزود: رویکرد کلان شرکت ملی پست در دوره اخیر بر این اساس بوده که بتوانیم در حوزه خدمات پستی، از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنیم. برای مثال، در حوزه صندوقهای هوشمند توزیع یا لاکرها با شرکتهای زیرمجموعه این حوزه همکاری میکردیم و این علاقهمندی در مورد سایر اپراتورها نیز وجود داشت.
احمدی افزود: هر جا توانستیم روابطی منطقی مبتنی بر اصول کسبوکار با هم داشته باشیم، این همکاری را انجام دادهایم. در این ایام، چندین مسئله مطرح بود؛ از جمله اینکه ما در یک صنف مشترک کار میکنیم و باید حواسمان به هم باشد. وظیفه ما این است که در هر شرایطی خدمات پستی را ارائه دهیم؛ بنابراین استراتژی و سیاست ما مذاکره با دوستان و تداوم این همکاری بود.
وی گفت: با تیپاکس به تازگی گفتوگو کردیم و ما همیشه ظرفیت شرکت ملی پست را به عنوان یک سازمان توانمندساز در اختیار شرکتهای فعال حوزه تجارت الکترونیکی، اپراتورها و فعالانی که خدمات ارزش افزوده میدهند، قرار دادهایم.
احمدی افزود: فناوری همیشه کمککننده است و بخشی از آن به خدمترسانی به مردم اختصاص دارد. به طور مشخص، یکی از کارهایی که برای آن برنامهریزی شد و همچنان ادامه دارد، غیرمتمرکز کردن مرکز تماس بود. با توجه به اینکه همکاران این بخش عمدتاً خانم هستند و نگرانیهایی درباره رفتوآمد داشتند، امکان ارائه خدمات به صورت غیرحضوری از منزل برایشان فراهم شد که نتایج بسیار خوبی داشت. به طوری که ساعت پاسخگویی به تماسگیرندگان حتی بیشتر از روزهای کاری عادی شده و پاسخگویی نیز صددرصد است.
وی گفت: هم در بحث مرکز تماس و هم در کل فرایندهای اجرایی، مدیریت ظرفیت انجام میشود. همچنین سرویس «بازتوزیع» که در طول جنگ ۱۲ روزه راهاندازی شد و حالا هم ادامه دارد، به افرادی که به شهر دیگری منتقل شدهاند اجازه میدهد درخواست ارسال مرسوله را در نشانی جدید ثبت کنند. این فرایند به صورت زیرساختی و فراتر از فناوری ایجاد شد.
وی درباره اینکه آیا اختلال جیپیاس تاثیری روی برنامه آیند کاری پستچیها داشته است، گفت: از آنجا که مدل اجرایی در پست مبتنی بر الگوی گشت نامه رسانی است، چارچوب کار همکاران ما اساساً وابسته به شرایط کاری، روتینگ مبتنی بر نقشههای جغرافیایی (GI) و مسیرهای هوشمند نیست. البته این اختلال در مسائل مربوط به خطوط رهسپاری تاثیرگذار بود و چالشهایی ایجاد کرد که برای آنها راهکارهایی پیدا کردیم، اما این وابستگی در سیستم اصلی وجود نداشت؛ بنابراین اختلال جیپیاس تاثیر اجرایی نداشته و دوستان ما تجربه عملیاتی خود را به صورت محلمحور انجام میدهند.
احمدی همچنین درباره نقش دیتاسنترهای داخلی پست و سرورهای بومی در پایداری خدمات افزود: ما همچون گذشته دارای یک شبکه بسیار بزرگ اینترنت داخلی هستیم که برای ارائه خدمات در سطح پهنه گسترده کشور، شامل همه شهرها، دفاتر پیشخوان و دفاتر روستایی، پایداری را حفظ کردهایم. از سوی دیگر، همکاران ما در توزیع یا زیرساخت به این شبکه متصل هستند؛ بنابراین این پایداری بسیار حائز اهمیت است. نگاه ما این است که در این حوزه باید به صورت مشخص روی توسعه و بهبود این موارد تمرکز کنیم، چرا که این یک مسئله سنواتی است و نیاز به توسعه دارد. این موضوع همیشه به عنوان یک مسئله حائز اهمیت در دستور کار ما بوده است.
احمدی گفت: رساندن خدمت به مردم تنها بخشی از ماجراست؛ بخش دیگر این است که به مردم امیدواری میدهیم و دلگرمی ایجاد میکنیم که شهر زنده و فعال است و خیالشان راحت باشد که عدهای در حال فعالیت هستند. این موضوع بسیار ارزشمند است.
وی افزود: ما شاهد بودیم که همکارانمان در شرایطی که امنیت جانی آنها را تهدید میکرد، با ابتکار عمل و استفاده از امکانات شخصی، مانند تبدیل پارکینگ منزل به اداره پستی، مانع از قطع خدمات شدند. بنابراین، تابآوری ما تنها ناشی از سرورها و ناوگان نیست، بلکه به خاطر روحیه فداکاری است که در بدنه این سازمان جاری است و اجازه نمیدهد چرخ خدمترسانی به مردم حتی برای یک لحظه بایستد.
احمدی افزود: نزدیک به ۵۰ دفتر پستی ما متأثر از حملاتی که به اهداف شهری صورت گرفته، آسیب دیدند. برخی از این آسیبها در حد موج انفجار و شکستن شیشه بود و برخی به تخریبهای جزئی ختم شد، اما متأسفانه در چهار یا پنج نقطه با تخریب کامل ساختمان مواجه بودیم و در این ایام دو شهید دادیم؛ همکارانی که برای خدمترسانی به مردم حضور داشتند و متأسفانه بر اثر این حملات شهید شدند.
وی گفت: این نوع نگاه و مسئولیتپذیری، سرمایهای است که در ترازنامههای مالی دیده نمیشود، اما ارزش واقعی شرکت ملی پست را تشکیل میدهد.