
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، اسرائیل هیوم نوشت: هزاران نفر در تهران و دیگر شهرهای ایران در راهپیمایی سالانه «روز قدس» شرکت کردند. این مراسم در حالی برگزار شد که گزارشهایی از حملات منتسب به اسرائیل در نزدیکی محل تجمع در تهران منتشر شده است.
هزاران نفر روز جمعه در مراسم «روز قدس» در ایران شرکت کردند؛ رویدادی که هر سال به عنوان تظاهراتی علیه اسرائیل برگزار میشود. این تجمعها در شرایطی برگزار شد که ایران همزمان درگیر تنش و درگیری با اسرائیل و ایالات متحده است.
راهپیماییها در تهران، پایتخت ایران، و همچنین در شهرهای بزرگی مانند «اصفهان»، «مشهد» و «شیراز» برگزار شد.
در تهران، راهپیمایی در فاصلهای نزدیک از محلی برگزار شد که گفته میشود هدف حملهای منتسب به نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفته بود. در ویدئوهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شده، شرکتکنندگان در حال راهپیمایی دیده میشوند در حالی که به ستونی از دود سیاه که از محل حمله بلند شده نگاه میکنند. گفته میشود چند لحظه پیش از آن شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شده بود.
در میان شرکتکنندگان، «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیده شد.
در این تجمعها، برخی از حاضران پرچمهای اسرائیل و ایالات متحده را به آتش کشیدند. همچنین نمادهایی شبیه «تابوت آمریکا» به نمایش گذاشته شد و شعارهایی علیه آمریکا که در ادبیات رسمی ایران «شیطان بزرگ» خوانده میشود و اسرائیل که «شیطان کوچک» نامیده میشود، سر داده شد.
«روز قدس» نخستین بار در سال ۱۹۷۹ از سوی «آیتالله خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. هدف اعلامشده این روز برگزاری تجمعهایی در حمایت از فلسطینیان و مخالفت با اسرائیل است؛ و اسرائیل که «شیطان کوچک» نامیده میشود، سر داده شد.