به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، «شهباز شریف»، نخستوزیر پاکستان در پیامی به مناسبت روز جهانی پناهندگان اعلام کرد از از سپتامبر 2023 تاکنون بیش از 2.4 میلیون تبعه افغانستان در چارچوب روند بازگشت مرحلهای، منظم و همراه با حفظ کرامت انسانی به افغانستان بازگردانده شدهاند.
وی در این پیام تأکید کرد پاکستان پس از رویدادهای سال 1979، میلیونها افغان را که از جنگ و ناامنی فرار کرده بودند، با وجود محدودیت منابع خود میزبانی کرده است و برای دههها یکی از بزرگترین کشورهای میزبان پناهندگان در جهان بوده است.
نخستوزیر پاکستان افزود این کشور با ایجاد اردوگاهها و شهرکهای پناهندگان، امکان زندگی، آموزش و دسترسی به خدمات اساسی را برای چندین نسل از افغانها فراهم کرده است.
وی همچنین گفت بازگشت و ادغام پایدار پناهجویان نیازمند افغانستانی باثبات، صلحآمیز و دارای ظرفیت اقتصادی است و این موضوع را مسئولیتی مشترک برای جامعه جهانی دانست.
شهباز شریف در پایان تأکید کرد رفتار پاکستان با پناهندگان نمونهای از همبستگی انسانی است و باید تلاشهای کشورهای میزبان در سطح جهانی به رسمیت شناخته شود.
این اظهارات درحالی است که گزارشهای کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تأکید میکند بخش قابل توجهی از بازگشتها در سالهای اخیر تحت فشار، اخراجهای اجباری و تصمیمهای یکجانبه انجام شده است.
سازمان بینالمللی مهاجرت نیز پیشتر هشدار داد که بسیاری از بازگشتکنندگان بدون دسترسی کافی به مسکن، کار و خدمات اولیه وارد افغانستان شدهاند و با شرایط شکننده اقتصادی روبهرو هستند.
در همین حال، طالبان نیز روند اخراج گسترده پناهجویان افغان توسط پاکستان را «غیرانسانی» توصیف کرده و مدعی است اخراج گسترده پناهجویان اهرم فشاری بر کابل برای پذیرش خواستههای دولت اسلامآباد است.
انتهای پیام/.