لهستان عالی‌ترین نشان افتخار خود را از زلنسکی پس گرفت

خبرگزاری تسنیم شنبه 30 خرداد 1405 - 09:31
دولت لهستان بالاترین نشان افتخار خود را از رئیس‌جمهور اوکراین پس گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت لهستان در اقدامی کم‌سابقه، نشان «عقاب سفید» که بالاترین نشان افتخار این کشور به شمار می‌رود را از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس گرفت.

کارول ناوروتسکی، رئیس‌جمهور لهستان، روز جمعه اعلام کرد این تصمیم در واکنش به نامگذاری یکی از واحدهای ویژه ارتش اوکراین به نام «ارتش شورشی اوکراین» (UPA) اتخاذ شده است. این گروه در لهستان به مشارکت در کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی لهستانی در منطقه ولین طی سال‌های 1943 تا 1945 متهم است.

 

نشان عقاب سفید در سال 2023 از سوی آندژی دودا، رئیس‌جمهور وقت لهستان، به زلنسکی اعطا شده بود و لغو آن نشانه‌ای از افزایش تنش میان دو کشور بر سر مسائل تاریخی تلقی می‌شود.

مقام‌های اوکراینی این اقدام را «یک اشتباه راهبردی» توصیف کرده و هشدار داده‌اند که چنین اختلافاتی تنها به سود مسکو خواهد بود. همچنین آندری سیبیها، وزیر امور خارجه اوکراین، در واکنش به این تصمیم، نشان افتخار خود را به لهستان بازگرداند.

در حالی که دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، تلاش کرده از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند، تصمیم نهایی درباره اعطای نشان‌های دولتی در اختیار رئیس‌جمهور این کشور قرار دارد.

این رویداد بار دیگر اختلافات تاریخی میان ورشو و کی‌یف بر سر وقایع جنگ جهانی دوم را برجسته کرده است؛ هرچند دو کشور همچنان در حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه همکاری نزدیکی دارند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.