موضوع موشکی و توانمندی‌های دفاعی ایران هیچ‌وقت بحث مذاکراتی نخواهد بود

پارسینه سه شنبه 02 تیر 1405 - 12:21
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هسته‌ای نداریم.

به گزارش پارسینه و به نقل از مشرق، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه ۲ خرداد ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بقائی در ابتدا درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز گفتگوهای هسته‌ای و عزیمت بازرسان به تهران گفت: ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هسته‌ای ناشی از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. در این خصوص هیچ شیوه نامه‌ای وجود ندارد. ما روال جاری را بر اساس ان‌پی‌تی ادامه خواهیم داد.

در خصوص قطعنامه شورای حکام از کشورهایی که مسئولانه با آمریکا و اروپا همکاری نکردند تشکر می‌کنم. رای منفی روسیه، چین و نیجر خیلی مسئولانه بود، متاسفانه برخی‌ها هم رای مثبت دادند. این رفتار دوگانه حتما قابل قبول نیست.

در رابطه با اموال بلوکه شده هر طور که به صلاح کشور باشد تصمیم می‌گیریم

وی درباره نحوه خرج کردن اموال بلوکه شده ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص گفت: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است تبدیل به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا شده است. ما در رابطه با اموال هر طور که به صلاح کشور باشد تصمیم می‌گیریم.

در مورد خرید کالا، وزارت کشاورزی هر آنطور که تشخیص دهد محدودیت ندارد. آقای همتی درباره سایر موارد هم مشخصا در زمینه هزینه کرد از دارایی‌های مسدود شده ایران توضیحاتی دادند. مهم این است که اموال مسدود شده ایران در دسترس برای استفاده آزادانه است و هرطور که تشخیص دهد مصرف می‌کند.

اروپا اگر خواهان نقش است باید رویکرد خودش را تغییر دهد

سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش کشورهای اروپایی در مذاکرات و توافق نهایی گفت: اروپایی‌ها به دلیل رفتارشان در این دو سال خودشان را به حاشیه راندند. در جریان موسوم به اسنپ بک طرف اروپایی هیچ تلاشی از خود نشان نداد و رفتار غیرمسئولانه داشتند. دنیا شاهد این است، اروپا اگر خواهان نقش است باید رویکرد خودش را تغییر دهد. با نق‌زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.

پس از تهدیدات آمریکا نشست چهارجانبه تشکیل نشد

وی درباره عدم حضور ایران در نشست چهارجانبه در سوئیس گفت: جلسه چهارجانبه با ایران و آمریکا و دو میانجی یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد و قرار شد با وقفه نیم ساعته ادامه پیدا کند، اما در همین فاصله با تهدیدات آمریکا مواجه شدیم و نشست چهارجانبه تشکیل نشد و ادامه مذاکرات با میانجی‌ها صورت گرفت. ما هیچ تماس مستقیم دیگری با آمریکا نداشتیم. مصحلت این بود از طریق میانجی به تبادل پیام ادامه دهیم.

توقف جنگ در لبنان جزو لاینفک اجزای یادداشت تفاهم و آتش بس بود

وی در پاسخ به تسنیم درباره واحد جلوگیری از منازعه در لبنان و تفاهم برای خروج نیروهای صهیونیستی از لبنان گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش بس تا به امروز شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بوده‌ایم. توقف جنگ در لبنان جزو لاینفک اجزای یادداشت تفاهم و آتش بس بود.

تعهد آمریکا کاملا روشن است و هیچ بهانه‌ای قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور طرفین یعنی آمریکا و ایران و میانجی گران، دولت لبنان بر حسن اجرای بند یک یادداشت تفاهم نظارت می‌کند و از بروز برخورد نظامی جلوگیری می‌کند. درباره جزئیات باید بیشتر کار شود و موضوع پیچیده‌ای است. درباره طرف‌های ذی مدخل باید توضیحات بیشتری داده شود.

معافیت برای فروش نفت ایران

بقائی درباره معافیت برای فروش نفت ایران گفت: مجوز دیروز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد و از همان اول که صادر شد قابلیت اجرا دارد.

پیگیری نقش برخی کشورها در حمله به ایران

وی درباره پیگیری نقش برخی کشورها در حمله به ایران گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم تا اثبات کنیم برخی کشورهای منطقه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران نقش فعالانه داشتند. این را حتما مستندسازی می‌کنیم و مطالبه می‌کنیم. اینکه برخی‌ها به مشارکت این کشورها صحه گذاشتند مسئولیت آنان را سنگین‌تر می‌کند. اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران کاملا غیرقانونی بود و هر کسی که در اختیار گذاشتن فضای کشور خود مشارکت کرده حتما مسئولیت خواهد داشت.

موضوع موشکی و توانمندی‌های دفاعی ایران هیچ‌وقت بحث مذاکراتی نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای بحث موشکی در مذاکرات سوئیس گفت: موضوع موشکی و توانمندی‌های دفاعی ایران اصلا بحث مذاکراتی نبوده و هیچ‌وقت هم نخواهد بود.

فرانسه اگر می‌خواهد نقشی داشته باشد باید حتما در رویکرد خودش تجدیدنظر کند

وی در واکنش به ادعای فرانسه برای نقش داشتن در برنامه هسته‌ای ایران و حضور در توافق نهایی گفت: این حرف‌ها لاف در غریبی است. متاسفانه برخی کشورهای اروپایی عادت ‌ کرده‌اند که از یک سو خودشان را به حاشیه برانند و از طرف دیگری هر روندی راه می‌افتد در صدد کارشکنی برمی‌آیند. این رفتارها زیبنده فرانسه نیست. فرانسه اگر می‌خواهد نقشی داشته باشد باید حتما در رویکرد خودش تجدیدنظر کند و به جای این اظهارات رویکرد مثبت در تحولات منطقه ما داشته باشد.

پول‌های بلوکه شده و تعهد آمریکا

بقائی درباره میزان پول‌های بلوکه شده و نقش قطر برای در دسترس قرار گرفتن آنها گفت: مهم برای ما این است که به دارایی‌های به ناحق مسدود شده ایرانیان دسترسی داشته باشیم. اینکه جزئیات به چه شکل و چه نحوی است تعهد آمریکا است. آن چیزی که به ما ارتباط پیدا می‌کند اطمینان از ایفای تعهد طرف مقابل است.

عدم حضور ایران در نشست خبری اجلاس چهارجانبه سوئیس

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج رسانه‌ها از نشست چهارجانبه و عدم حضور ایران در نشست خبری گفت: ما برای کار رسانه‌ای و تبلیغاتی نرفته بودیم. این نشست برای پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و هرآنچه که باعث شود هدف اصلی تحت شعاع قرار بگیرد ضرورت ندارد و احساس کردیم نیاز به چنان برنامه‌های رسانه‌ای نیست.

کل دنیا مخالفت خودش را با اقدامات آمریکا اعلام کرده است

وی در واکنش به گزارش‌ها درباره مخالفت مردم آمریکا با جنگ علیه ایران گفت: این جنگ مشخص است تحمیلی است، که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مردم ایران و منطقه تحمیل کردند. لذا اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردانشان حمایت نکنند امر طبیعی است. نه فقط مردم آمریکا بلکه کل دنیا مخالفت خودش را با اقدامات آمریکا اعلام کرده است.

در سوئیس هیچ گفتگویی درباره جزئیات برنامه هسته‌ای نداشتیم

بقایی درباره رایزنی درباره هسته‌ای و تحریم‌ها گفت: موضوع هسته‌ای در کنار رفع تحریم‌ها دو موضوعی است که قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز بررسی شود. اما طبق یادداشت تفاهم آغاز مذاکره در این خصوص منوط به اجرای برخی بندهای یادداشت تفاهم است. ما تلاش می‌کنیم همه بندهای یادداشت تفاهم محقق شود.

در سوئیس به غیر از بیان مواضع کلی ما هیچ گفتگویی درباره جزئیات برنامه هسته‌ای نداشتیم. آنان مواضع خود را بیان کردند و ما پاسخ مقتضی دادیم. باید ببینیم وضعیت اجرای یادداشت تفاهم به چه سمتی می‌رود.

از هر پیشنهادی که برای امنیت منطقه باشد استقبال می‌کنیم

وی درباره احتمال برگزاری نشست با همسایگان گفت: ما با کشورهای منطقه به عنوان همسایگان دائمی باید سازوکاری مبتنی بر اعتماد متقابل برای اطمینان از امنیت مشترک منطقه ایجاد کنیم. ما قبلا هم پیشنهاد داده بودیم که گفتگو صورت بگیرد. ما از هر پیشنهادی که برای امنیت منطقه باشد و بدون حضور نیروهای خارجی باشد، استقبال می‌کنیم و آماده هستیم.

اگر طرف مقابل تعهداتش را اجرا نکند نباید انتظار داشته باشد ایران یک سویه به تعهداتش عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا و ضمانت این امر گفت: ما از همه ابزارها برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین استفاده کردیم. طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم، دولت آمریکا است و ما تاکید کردیم تعهد در برابر تعهد و اگر اجرا نکنند نباید انتظار داشته باشند ایران یک سویه به تعهداتش عمل کند. امیدواریم نشست سوئیس گام موثری در اجرای بندهای یادداشت تفاهم باشد.

تعهدات آمریکا مشخص است یعنی رفع تحریم‌های اولیه، ثانویه، شورای امنیت و شورای حکام

وی در خصوص تضمین‌های آمریکا برای اجرای تعهدات و بحث رفع تحریم‌ها گفت: آنچه‌ که دیروز صادر شد مجوز لازم برای فروش نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی همراه با لوازم کار است. یعنی باید مسائل ایمنی و بانکی هم رعایت شود. درباره سایر تحریم‌ها قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز صحبت کنیم. تعهدات آمریکا مشخص است یعنی رفع تحریم‌های اولیه، ثانویه، شورای امنیت و شورای حکام که باید در روزهای آینده صحبت کنیم.

 

منبع خبر "پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.