بازتاب جهانی گسترده عقب نشینی ترامپ

الف چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 05:50
عقب نشینی رییس جمهور آمریکا از مواضع زیاده خواهانه خود و پذیرش شروط ایران برای آتش بس بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای یافته است.

 به گزارش الف پس از چند هفته حمله نظامی به ایران از سوی ائتلاف غربی- عبری- عربی به ایران به منظور تسلیم کشورمان در تن دادن به خواسته های آمریکا سرانجام دونالد ترامپ پس از مدت ها تهدید و زیاده گویی مجبور به پذیرش شروط ایران برای آتش بس و مذاکره شد. موضوعی که از همان نخستین دقایق اعلام این خبر با واکنش های گسترده جهانی روبرو شد. 

سناتور آمریکایی: این پیروزی تاریخی ایران است
کریس مورفی سناتور مطرح آمریکایی نوشت: به نظر می‌رسد ترامپ به تازگی با اعطای کنترل تنگه هرمز به ایران موافقت کرده است، یک پیروزی تاریخی برای ایران.
 سطح بی‌کفایتی (ترامپ) هم خیره‌کننده و هم دلخراش است. چه اتفاقی دارد می‌افتد؟
واقعاً مایه حیرت است که به اینجا رسیده‌ایم؛ که  ترامپ دست به اقدامی نظامی زد که ظاهراً، دست‌کم در حال حاضر، به ایران کنترلی بر یک آبراه حیاتی بخشیده است که پیش از آغاز جنگ بر آن کنترل نداشت

استقبال عراق از آتش‌بس موقت میان ایران و آمریکا
وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد از هرگونه تلاش منطقه‌ای و بین‌المللی که به مهار بحران‌ها و تقویت زبان گفت‌وگو و دیپلماسی کمک کند، حمایت می‌کند و بر اهمیت پایبندی کامل به آتش‌بس تأکید دارد.
 ترامپ بدنبال راه فرار بود
چاک شومر سناتور آمریکایی گفت: خوشحالم که ترامپ عقب‌نشینی کرد و به شدت به دنبال هر نوع راه فراری از هیاهوی مسخره‌اش است

شاهد بزرگترین شکست آمریکا هستیم
 اوون جونز روزنامه‌نگار معروف انگلیسی نوشت: این طرحِ  ده ماده‌ای ایران است که ترامپ آن را به عنوان «مبنایی عملی برای مذاکره» پذیرفته است. ذره‌ای شک نکنید: این بزرگترین شکست استراتژیک آمریکا از زمان ظهورش به عنوان یک ابرقدرت است.
حکومت ایران هنوز در قدرت است، اورانیوم غنی شده خود را دارد و موشک شلیک می‌کند!

واکنش اکانت معروف جمهوری‌خواه به آتش بس ترامپ با ایران

 ما واقعاً از این جنگ چه چیزی به دست آوردیم؟
 ایران هنوز اورانیوم غنی‌شده و بیشتر موشک‌های بالستیک خود را دارد، حکومت ایران هنوز در قدرت است و اکنون نشان داده است که می‌تواند تنگه هرمز را کنترل کند، چیزی که قبلاً نداشت... آیا چیزی را جا انداختم؟


کنایه سنگین نماینده کنگره آمریکا به  ترامپ

جیم مک‌گاورن نماینده کنگره آمریکا نوشت : پس ترامپ بمباران ایران را متوقف خواهد کرد تا ایران تنگه هرمز را دوباره باز کند. تنگه‌ای که قبل از شروع بمباران ایران باز بود. متوجه شدم!

چه کسی پیروز شد؟ 
مکس برنز، تحلیلگر آمریکایی نوشت: بیایید ببینیم چه کسی در جنگ پیروز شد  دونالد ترامپ این جنگ فاجعه‌بار را در ایران به راه انداخت و نتیجه نهایی توافقی است که در آن ایران به موارد زیر دست می‌یابد:
 کنترل تنگه هرمز
 غنی‌سازی نامحدود اورانیوم
 لغو تمامی تحریم‌های ایالات متحده
 لغو تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل علیه این کشور
 دریافت غرامت نقدی از ایالات متحده
 دوباره بپرسیم، چه کسی پیروز شد؟

ایران قوی تر شد
مقام سابق آمریکایی معتقد است: ایران از لحاظ استراتژیک قوی‌تر شد
 ند پرایس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت:
 ظاهراً جنگ درحالی رو به پایان است که ایران کنترل تنگه هرمز را در دست گرفته و از آن عوارض می‌گیرد و تحریم‌های ایالات متحده بر نفت ایران نیز لغو شده است.
 اگر این وضعیت به «هنجار جدید» تبدیل شود، ما مقادیر عظیمی از خون، ثروت و اعتبار خود را هزینه کرده‌ایم تا در نهایت ایران را در جنبه‌های کلیدی از نظر استراتژیک قوی‌تر از قبل رها کنیم.


بزرگترین تحقیر در تاریخ آمریکا
 «آدام کینزینگر» نماینده سابق کنگره و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا: خدای من! اگر کنترل تنگه را به ایران واگذار و با جبران خسارت موافقت کردیم، اين بزرگترين تحقير در تاريخ آمريکا خواهد بود.

ایران همچنان در تنگه هرمز عوارض می گیرد
آسوشیتدپرس هم نوشت: ایران در این دو هفته از کشتی‌های عبوری تنگه هرمز عوارض دریافت خواهد کرد
  خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام منطقه‌ای، طرح آتش‌بس دو هفته‌ای شامل مجوز ایران و عمان برای دریافت هزینه ترانزیت از کشتی‌هایی است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند.
 ایران از این درآمد برای بازسازی خود استفاده خواهد کرد، در حالی که برنامه‌های عمان برای این وجوه هنوز مشخص نیست.

عصبانیت خبرنگار اسراییلی
 خبرنگار کانال ۱۲ اسرائیل به سکوت سران صهیونی در قبال توقف جنگ
اعتراض کرد
نیتزان شپیرا (ניצן שפירא)، خبرنگار نظامی کانال ۱۲ اسرائیل با اعتراض به سکوت سران صهیونی نسبت به جزئیات توقف جنگ و عدم اطلاع‌رسانی درباره آن، نوشته است:
 آیا هیچ مقام/منبع اسرائیلی امشب با افکار عمومی اسرائیل صحبت خواهد کرد؟
 چیزی خواهد نوشت؟ به‌روزرسانی ارائه خواهد داد؟
 یا همچنان قرار است تحولات را از خبرگزاری ایرانی «تسنیم» و از بیانیه‌های سخنگوی دولت پاکستان دنبال کنیم؟

کنایه مقام سابق آمریکایی به تسلیم بی‌قیدوشرط ترامپ
«رون فیلیپکوفسکی» دادستان سابق فدرال آمریکا تاکید کرد:  نه تنها تغییری در نظام ایران ایجاد نمی‌شود، بلکه ما تمام تحریم‌های دهه‌های گذشته علیه آنها را لغو می‌کنیم، آنها توانایی موشکی و پهپادی خود را حفظ می‌کنند، بر تنگه مسلط هستند و می‌توانند عوارض دریافت کنند و اورانیوم غنی‌شده‌شان را نگه می‌دارند. 
این هم از «تسلیم بی‌قیدوشرط»!

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.