بازسازی تاسیسات گازی قطر ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد

مشرق نیوز پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 18:35
مدیرعامل قطر انرژی گفت، ۱۷ درصد از ظرفیت صادرات خود را از دست داده‌ایم و بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد.

به گزارش مشرق؛ مدیرعامل قطرانرژی امروز گفت، حملات ایران به تاسیسات گازی قطر ۱۷ درصد از ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) این کشور را از کار انداخته است.

وی افزود: زیان سالانه ناشی از تاسیسات آسیب‌دیده حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

ایران دیشب در واکنش به حملات آمریکا و اسرائیل به تاسیسات پارس جنوبی به تاسیسات انرژی مربوط به آمریکا حمله کرد.

پیش‌تر ایران هشدار داده بود در صورت حمله به تاسیسات انرژی، همه زیرساخت‌های انرژی در خدمت آمریکا و اسرائیل در منطقه اهداف مشروع ایران هستند.

سعد الکعبی در مصاحبه با رویترز گفت، دو واحد از ۱۴ واحد تولید ال‌ان‌جی و دو تاسیسات تبدیل گاز به مایعات (GTL) در اثر حملات آسیب دیده است.

به گفته وی، تعمیرات این تاسیسات که در سال ۱۲.۸ میلیون تن LNG تولید می‌کند سه تا پنج سال زمان می‌برد.

الکعبی گفت این شرکت ممکن است مجبور شود برای قراردادهای بلندمدت ۵ ساله خود با ایتالیا، بلژیک، کره‌جنوبی و چین وضعیت اضطراری اعلام کند.

بر اثر این حملات، شرکت اکسون موبیل آمریکا آسیب دیده که سهم ۳۴ درصدی در واحد ال‌ان‌جی S۴ و سهم ۳۰ درصدی در واحد S۶ دارد.

مدیرعامل قطر انرژی توضیح داد که عواقب این توقف تولید فراتر از ال‌ان‌جی است و صادرات مایعات قطر حدود ۲۴ درصدکاهش خواهد یافت؛ درحالی‌که صادرات گاز مایع نفتی (LPG) حدود ۱۳ درصد، تولید هلیوم ۱۴ درصد و نفتا و گوگرد هر کدام ۶ درصد کاهش خواهند یافت.

الکعبی هزینه واحدهای آسیب‌دیده حدود را ۲۶ میلیارد دلار برآورد کرد.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.