بذرپاش: ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده؛ آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست

خبرگزاری مهر پنج شنبه 06 فروردین 1405 - 02:52
وزیر پیشین راه و شهرسازی  در گفت وگو با یک رسانه منطقه بر حق غنی‌سازی ایران و کنترل تنگه هرمز تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر پیشین راه و شهرسازی در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد: ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده است.

وی افزود: طرف ایرانی همواره به تعهدات خود پایبند بوده، در حالی که طرف آمریکایی هیچ‌گاه چنین نبوده است.

بذرپاش با اشاره به آن که ایران در بحبوحه مذاکرات هدف تجاوز اسرائیل و آمریکا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در حالی که ایران در مذاکرات حضور داشت، کشورمان هدف یک جنگ تمام‌عیار قرار گرفت و به آن پاسخی شدید و دردناکی داد.

وی ادامه داد:سه دور مذاکرات جدی انجام دادیم، اما هیچ‌گونه تضمینی از سوی آمریکا ارائه نشد و هیچ کشوری در موقعیت ما نمی‌تواند به این طرف اعتماد کند؛ عمان نیز به پیشرفت مذاکرات پیش از آغاز حملات شهادت داده بود.

این مقام ایرانی همچنین اظهار کرد: پاکستان به صورت شفاهی پیام هایی را از سوی آمریکا به ما منتقل می‌کند.

وی درباره شروط ایران تأکید کرد:باید ترورها و هرگونه تجاوز متوقف شود، اقدامات خصمانه علیه جریان‌های مقاومت پایان یابد، تحریم‌ها لغو شود و کنترل تنگه هرمز در اختیار ایران باقی بماند.

بذرپاش افزود: ما هرگز در خواسته های مان زیاده روی نکرده‌ایم و اینها به ویژه غنی سازی حق ماست.

وی گفت: در عین حال ایران بارها اعلام کرده به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست و به معاهدات بین‌المللی پیوسته است.

بذرپاش با اشاره به مواضع بین‌المللی در قبال تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران گفت: اروپایی‌ها با اقدامات کنونی آمریکا مخالفت کرده‌اند، چرا که بر این باورند که حق با ایران است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران افزود: اروپایی‌ها به مقبولیت ایران در رفتار [با آمریکا] اذعان کرده‌اند و تأکید دارند که این تجاوز قابل قبول نبوده است.

این مقام پیشین ایرانی همچنین تصریح کرد: متعهد به کنترل تنگه هرمز هستیم و کشورهای متجاوز یا حامیان آن‌ها حق عبور از این آبراهه را ندارند.

وی گفت: از ذره‌ای از خاک کشورمان عقب‌نشینی نخواهیم کرد و در این مسیر هیچ‌گونه کوتاهی نخواهیم کرد.

بذرپاش افزود: تنگه هرمز متعلق به ایران است و مدیریت آن در آینده متفاوت از گذشته خواهد بود.
وی در پایان به رشادت های حزب الله لبنان اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که حزب‌الله لبنان در حال انجام نبردهایی باورنکردنی است و مواضع آن مورد حمایت ما خواهد بود و اجازه نمی دهیم که مورد حمله واقع شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.