به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان اعلام کرد که انسداد گذرگاههای مرزی میان دو کشور در هشت ماه گذشته، تجارت دوجانبه را بهطور کامل متوقف و خسارات گستردهای به هر دو اقتصاد وارد کرده است.
بر اساس گزارش این اتاق، پاکستان در این مدت حدود 278 میلیارد روپیه پاکستانی (نزدیک به 981 میلیون دلار) زیان دیده است. همچنین افغانستان نیز نزدیک به 140 میلیارد روپیه پاکستانی (حدود 494 میلیون دلار) خسارت متحمل شده است.
«ضیاءالحق سرحدی»، معاون ارشد اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان، در گفتگو با رسانههای پاکستانی اظهار داشت که افغانستان نزدیکترین و مهمترین بازار برای کالاهای پاکستانی محسوب میشود و معمولاً هزینه کالاها پیش از انتقال پرداخت میشود؛ اما بستهشدن مرزها این روند را مختل کرده است.
وی افزود: این وضعیت نهتنها تجارت دوجانبه را متوقف کرده، بلکه صادرات پاکستان به کشورهای آسیای مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار داده است، زیرا بخش قابل توجهی از این صادرات از مسیر افغانستان انجام میشد.
اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان با ارائه آماری اظهار داشت ارزش صادرات پاکستان به آسیای مرکزی از طریق افغانستان حدود 800 تا 900 میلیون دلار برآورد میشود که اکنون با اختلال جدی مواجه شده است. در نتیجه این وضعیت، پاکستان تنها در بخش ترانزیت آسیای مرکزی حدود 220 میلیون دلار زیان دیده است.
این گزارش همچنین نشان میدهد که در کنار تجارت دوجانبه، تجارت ترانزیتی افغانستان نیز به شدت آسیب دیده است. به گفته مقامهای تجاری، سالانه هزاران کانتینر افغانستان از بندر کراچی استفاده میکردند و پاکستان از این مسیر درآمد قابل توجهی از خدمات بندری، ترانسپورت، بیمه و ترخیص کالا به دست میآورد.
در همین حال، گزارشها حاکی است که هزاران کانتینر و کامیون در دو سوی مرز متوقف ماندهاند و بخشی از این وضعیت به اعتراض رانندگان در مناطق مرزی نیز انجامیده است.
به گفته منابع تجاری، افغانستان نیز در کنار کاهش صادرات، از توقف مسیرهای ترانزیتی به هند از طریق پاکستان آسیب دیده و تنها در ماههای ابتدایی این انسداد میلیونها دلار زیان متحمل شده است.
انتهای پیام/