
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سفارت ایران در وین به کایا کالاس نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی هشدار داد: قبل از اینکه بار دیگر ایران را به اعمال تحریم تهدید کنید، به دقت در مورد واکنش متقابل ایران فکر کنید.
سفارت ایران افزود: ایران از جنگی تجاوزکارانه که توسط دو موجودیت شرور و جنایتکار، یعنی آمریکا و رژیم اسرائیل به آن تحمیل شده بود، پیروز و سربلند بیرون آمد؛ تهدیدهای یک ببر کاغذی هرگز ما را نمیترساند. به هر حال، شما یاد خواهید گرفت که با ایرانیان با احترامی که شایسته آنهاست، صحبت کنید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به رایزنی وزیران خارجه این اتحادیه درباره وضع تنگه هرمز اشاره کرد و در ادامه مواضع جهتدار غرب، بدون اشاره به تجاوزگری آمریکا و رژیم صهیونیستی بهعنوان ریشه ناامنی در منطقه، پاسخ مشروع ایران به تحرکات دشمن را عامل فشار بر آتشبس معرفی کرد.
کایا کالاس ادعا کرد که اتحادیه اروپا تحریمهای خود علیه ایران را گسترش میدهد تا افرادی را نیز شامل شود که به ادعای او مسئول مانعتراشی در برابر آزادی کشتیرانی هستند.
جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس باید از مسیر همکاری کشورهای منطقه و بدون مداخله قدرتهای فرامنطقهای تأمین شود. مقامهای ایرانی بارها هشدار دادهاند که حضور نظامی آمریکا و متحدانش در این آبراه راهبردی، نهتنها به ثبات و امنیت کشتیرانی کمک نمیکند، بلکه خود از عوامل اصلی تنشآفرینی و ناامنی در منطقه است.
تهران همچنین ادعاهای غرب درباره اخلال ایران در آزادی کشتیرانی را رد و تأکید کرده است که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه، در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع و در واکنش به تجاوزگری و تهدیدهای مستقیم علیه امنیت ملی کشور انجام شده است. ایران بر این موضع پافشاری دارد که آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز زمانی پایدار خواهد بود که ریشههای بحران، از جمله تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش برای تحمیل نظم امنیتی خارجی بر منطقه، مورد توجه قرار گیرد.