
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد، پاکستان تا نوامبر ۲۰۲۵ بیش از ۵۱.۵ گیگاوات پنل خورشیدی از چین وارد کرده که تنها در سال مالی گذشته، حدود ۱۸ گیگاوات آن وارد این کشور شده است. ارزش این واردات بیش از دو میلیارد دلار اعلام شده است.
اگرچه آمار رسمی دولت پاکستان تنها ۶.۸ گیگاوات ظرفیت ثبتشده «نت مترینگ» را تأیید میکند، اما کارشناسان معتقدند بخش بزرگی از سامانههای خورشیدی به صورت پشتبامی، خارج از شبکه و بدون ثبت رسمی نصب شدهاند.
طبق برآوردهای این اندیشکده، مجموع ظرفیت خورشیدی فعال پاکستان اکنون بین ۲۷ تا ۳۳ گیگاوات است؛ موضوعی که از آن بهعنوان یکی از سریعترین رشدهای انرژی خورشیدی در جهان در سطح مصرف کنندگان خانگی و تجاری یاد میشود.
کارشناسان میگویند افزایش تعرفه برق، هزینه بالای سوخت و خاموشیهای مکرر، باعث شده خانوارها، فروشگاهها، کارخانهها و بخش کشاورزی به سرعت به سمت استفاده از پنلهای خورشیدی حرکت کنند. همزمان کاهش قیمت پنلهای چینی نیز این روند را تسریع کرده است.
در گزارش این موسسه آمده است که کاهش مصرف برق شبکه در ساعات ظهر و افزایش شدید تقاضا در ساعات شب، نشانه گسترش نفوذ انرژی خورشیدی در شبکه برق پاکستان است.
این تحول به ویژه در شهر لاهور بیشتر دیده شده؛ جایی که در تابستان ۲۰۲۵ با وجود گرمای شدید، خاموشیهای گسترده سالهای گذشته تا حد زیادی کاهش یافت؛ مسئلهای که کارشناسان آن را نتیجه گسترش سامانههای خورشیدی پشتبامی در منازل و مراکز تجاری میدانند.
با وجود این رشد، گزارش تاکید میکند توسعه پروژههای بزرگ نیروگاهی خورشیدی در پاکستان همچنان محدود بوده و بیشتر رشد فعلی توسط مصرف کنندگان خانگی، تجاری و کشاورزی هدایت میشود.