بومی‌سازی دستگاه تصویربرداری پزشکی با کیفیتی بالاتر از نمونه‌های خارجی

صدا و سیما سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 13:18
یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه تصویربرداری پزشکی هسته‌ای اسپکت جنرال را تولید و بومی سازی کرده است. این دستگاه از نظر کیفیت تصویر و دقت عملکرد با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند و حتی در برخی شاخص‌ها عملکرد بهتری دارد.

بومی‌سازی دستگاه تصویربرداری پزشکی با کیفیتی بالاتر از نمونه‌های خارجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سپیده ابراهیمی، سرپرست فروش این شرکت دانش بنیان با اشاره به فعالیت این مجموعه در حوزه تجهیزات پیشرفته پزشکی گفت: این شرکت تولیدکننده دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای در کشور است؛ محصولاتی که در زمره تجهیزات های‌تک قرار می‌گیرند و از فناوری‌های پیچیده و پیشرفته بهره می‌برند.

وی با معرفی دستگاه «اسپکت جنرال» به عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت اظهار کرد: این دستگاه مجهز به دو آشکارساز است که موجب افزایش چشمگیر کیفیت و دقت تصاویر می‌شود. همچنین طراحی مکانیکی آن به گونه‌ای انجام شده که برای بیماران با وزن بالا یا شرایط خاص، راحتی بیشتری فراهم می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه عملکرد این دستگاه مشابه ویژند‌های معتبر جهانی مانند زیمنس و GE است، افزود: در مقایسه‌های انجام‌شده، تصاویر ثبت‌شده توسط نمونه داخلی از نظر وضوح و دقت عملکرد، نتایج بهتری نسبت به برخی نمونه‌های خارجی نشان داده است.

به گفته وی، این سامانه از طریق تصویربرداری عملکردی از بافت‌ها و اندام‌های بدن، امکان تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها را برای پزشکان فراهم می‌کند.

سرپرست فروش این شرکت درباره نحوه عملکرد دستگاه گفت: در فرآیند تصویربرداری، رادیودارو‌هایی مانند «تکنسیم-۹۹» به بدن بیمار تزریق می‌شود. سپس آشکارساز‌های دستگاه با چرخش به دور بدن، اطلاعات مربوط به عملکرد بافت‌ها را ثبت می‌کنند. داده‌های به‌دست‌آمده توسط نرم‌افزار کاربرپسند طراحی‌شده از سوی تیم ایرانی، تحلیل و پردازش می‌شود.

ابراهیمی در خصوص قیمت این محصول نیز گفت: در حالی که نمونه‌های مشابه خارجی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار یورو قیمت دارند، دستگاه تولید داخل با قیمت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار یورو عرضه می‌شود و در عین حال از نظر فنی قابل رقابت با برند‌های بین‌المللی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون دستگاه «اسپکت قلبی» این شرکت در ۹ مرکز درمانی پرمراجعه کشور از جمله بیمارستان‌های قلب، امام خمینی (ره) و شریعتی نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین دستگاه «اسپکت جنرال» نیز به‌تازگی در بیمارستان شریعتی نصب شده و به‌صورت روزانه برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.