در شرایطی که اینترنت در ایران همچنان قطع است و دسترسی به اینترانت داخلی محدود شده، گروه تازهای از کاربران با مشکلی جدی مواجه میشوند: کسانی که گوشی هوشمند جدید خریداری کردهاند یا دستگاه آنها به هر دلیل نیازمند ریست فکتوری شده است.
به گزارش دیجیاتو، تداوم قطع اینترنت در ایران و همچنین مسدود بودن دسترسی به سرویسهای پایه گوگل، پیامدهای تازهای برای کاربران تلفن همراه به همراه دارد؛ پیامدهایی که اکنون بهطور مستقیم بر امکان استفاده از گوشیهای هوشمند اثر گذاشته است.
بر اساس گزارشهای میدانی و روایت کاربران، افرادی که در روزهای اخیر اقدام به خرید گوشیهای هوشمند جدید کردهاند، یا به دلایل فنی، امنیتی یا نرمافزاری ناچار به انجام ریست فکتوری روی دستگاه خود شدهاند، در مرحله راهاندازی اولیه با محدودیتهای جدی روبهرو هستند. مرحلهای که در گوشیهای اندرویدی، وابسته به اتصال پایدار به اینترنت و دسترسی به سرویسهای گوگل است. عدم دسترسی اینترنت برای گوشیهای آیفون نیز برای کاربران این گوشیها مشکل آفرین میشود.
برای افرادی که به اشتباه گوشی هوشمند خود را آپدیت میکنند هم مشکلات مشابهی به وجود میآید و در صورت آشنا نبودن با راهکارهای موجود برای راهاندازی گوشی، امکان استفاده از این ابزار را نخواهند داشت.
این وضعیت باعث میشود کاربران عملاً نتوانند فرآیند فعالسازی دستگاه خود را بهطور کامل انجام دهند یا به امکانات پایهای که پیشتر بدیهی تلقی میشد، دسترسی پیدا کنند. در مواردی، گوشیهای نو یا ریستشده، برای مدت نامعلوم بلااستفاده باقی میمانند و تفاوتی با یک پارهآجر نخواهند داشت. این مسئله بهویژه برای کاربرانی که تلفن همراه ابزار اصلی ارتباطی، کاری یا آموزشی آنهاست، تبعات جدی به همراه داشته است.
همین مسئله در کنار مشکلات اقتصادی، باعث شده تا فروش موبایل کاهش معناداری پیدا کند. شنیدههای دیجیاتو از برخی فروشندگان موبایل این است که بسیاری از فروشگاهها برای دور زدن این مشکل ابزار گران قیمت اتصال به اینترنت خود را به روتر اینترنت فروشگاه متصل کردهاند تا صرفاً بتوانند گوشیهای جدید را برای خریداران اکتیو کنند. طبعاً بسیاری از فروشگاهها در سراسر کشور نیز چنین امکانی ندارند.
این موضوع نشان میدهد وابستگی اکوسیستم دیجیتال به سرویسهای جهانی، تنها به اپلیکیشنها و شبکههای اجتماعی محدود نیست و حتی سادهترین فرایندهای فنی نیز به این زیرساختها گره خوردهاند.