نگرانی فیلیپین از شوک نفتی

صدا و سیما چهارشنبه 20 اسفند 1404 - 09:07
ادامه تنش ناشی از درگیری‌ها میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایران، نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت جهانی انرژی و پیامد‌های آن برای اقتصاد کشور‌های آسیایی را تشدید کرده است.

نگرانی فیلیپین از شوک نفتی

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما از کوالالامپور به نقل از وبگاه راپلر، در فیلیپین میلیون‌ها خانوار با افزایش بهای سوخت، کرایه حمل‌ونقل و قیمت کالا‌های اساسی روبه‌رو شده‌اند؛ موضوعی که به‌طور مستقیم با نوسانات بازار جهانی نفت مرتبط است.

تنش‌ها پس از تجاوز مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ۲۸ فوریه و تشدید درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا افزایش یافت؛ منطقه‌ای که بیش از ۴۰ درصد صادرات نفت جهان را در اختیار دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین انرژی جهان به شمار می‌رود.

کارشناسان می‌گویند هرگونه بی‌ثباتی در تنگه هرمز، که حدود یک‌چهارم تجارت دریایی نفت جهان از آن عبور می‌کند، می‌تواند به افزایش شدید قیمت نفت در بازار‌های جهانی منجر شود.

فیلیپین که حدود ۹۸ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از خاورمیانه تأمین می‌کند، از جمله کشور‌هایی است که به‌شدت در برابر اختلال در عرضه انرژی آسیب‌پذیر است.

در همین حال، «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس‌جمهور فیلیپین هشدار داده است ذخایر نفت این کشور تنها برای حدود ۵۰ تا ۶۰ روز کافی است. به گفته او، دولت در حال بررسی اقدامات اضطراری از جمله کاهش مصرف سوخت و تعلیق موقت برخی مالیات‌های سوخت برای مهار افزایش قیمت‌هاست.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه می‌تواند زنجیره تأمین جهانی انرژی را با چالش جدی مواجه کرده و آثار آن به‌صورت افزایش تورم و هزینه‌های زندگی در بسیاری از کشور‌های جهان نمایان شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.