به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «تریبون اکسپرس»؛ این مراسم با حضور آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان و فرمانده نیروی دریایی این کشو برگزار شد و از سوی روابط عمومی ارتش پاکستان به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در روند نوسازی نیروی دریایی این کشور توصیف شده است.
در این مراسم اعلام شد که الحاق این زیردریایی پیشرفته، بخشی از برنامه گسترده پاکستان برای تقویت توان دفاعی دریایی و حفظ توازن امنیتی در منطقه است.
رئیس جمهور پاکستان در سخنان خود تاکید کرد که کشورش توان کامل برای دفاع از حاکمیت، حفاظت از منافع دریایی و صیانت از مسیرهای حیاتی اقتصادی خود را دارد.
فرمانده نیروی دریایی پاکستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت فزاینده امنیت مسیرهای کشتیرانی در منطقه گفت: اختلال در گلوگاههای دریایی میتواند تجارت جهانی و امنیت انرژی را تهدید کند.
وی افزود: زیردریاییهای کلاس هنگور با بهره گیری از فناوریهای مدرن، سامانههای پیشرفته و قابلیتهای پیشرانش مستقل از هوا، نقش مهمی در تقویت بازدارندگی و حفظ ثبات دریایی خواهند داشت.
بر اساس اعلام ارتش پاکستان این زیردریاییها برای حفاظت از خطوط حیاتی ارتباطات دریایی در دریای عرب و اقیانوس هند طراحی شدهاند و میتوانند در افزایش توان بازدارندگی و امنیت دریایی کشور نقش کلیدی ایفا کنند.
این زیردریایی دیزل-الکتریک به فناوری پیشرفته AIP (پیشرانه مستقل از هوا) مجهز است که پنهان کاری و ماندگاری آن را در عمق دریا بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
در این گزارش همچنین به پیشینه تاریخی نام «هنگور» اشاره شده و یادآوری شده است که در سال ۱۹۷۱ زیردریایی قبلی هنگور به عنوان نخستین زیردریایی پس از جنگ جهانی دوم موفق به غرق کردن یک ناو جنگی شده بود؛ موضوعی که اکنون به عنوان بخشی از میراث دریایی پاکستان مورد تاکید قرار گرفته است.