سازمان ملل: کمبود آب سالم در افغانستان همچنان یک بحران جدی است

مشرق نیوز پنج شنبه 03 اردیبهشت 1405 - 13:50
صندوق امانی سازمان ملل اظهار داشت کمبود آب سالم در افغانستان جدی است و حل آن نیازمند همکاری مشترک است.

به گزارش مشرق، صندوق امانی سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرد که کمبود آب سالم در این کشور همچنان یکی از چالش‌های اصلی مردم به شمار می‌رود و نیازمند اقدام جمعی و هماهنگ است.

این نهاد تأکید کرده است که تلاش‌های سازمان ملل در زمینه تأمین آب سالم در افغانستان نشان می‌دهد همکاری‌های مشترک می‌تواند نتایج مؤثری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشد.

بر اساس آمار ارائه‌شده، در طول سال گذشته میلادی، 840 هزار و 826 نفر در افغانستان با حمایت سازمان ملل به آب سالم دسترسی پیدا کرده‌اند.

صندوق امانی سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که دسترسی به آب سالم تأثیر مستقیم بر سلامت، کرامت انسانی و امید به زندگی مردم دارد. در همین حال، سازمان بین‌المللی «مرسی کورپس» پیش‌تر هشدار داده بود که تنها در ولایت کابل حدود هفت میلیون نفر با بحران جدی کمبود آب مواجه هستند.

این سازمان با اشاره به خشک‌شدن نیمی از چاه‌های عمیق در کابل، نسبت به تشدید بحران آب در سال‌های آینده و احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت تا سال 2030 هشدار داده است.

افغانستان طی سال‌های اخیر با یکی از شدیدترین بحران‌های منابع آبی در منطقه روبه‌رو بوده است. کاهش بارندگی، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و ضعف زیرساخت‌های آبرسانی از عوامل اصلی تشدید این بحران عنوان می‌شود.

شهر کابل به‌عنوان پایتخت این کشور، بیشترین فشار را از کمبود آب متحمل شده و گزارش‌های بین‌المللی از کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در این شهر خبر می‌دهند. کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت ادامه روند فعلی، بحران آب در افغانستان در سال‌های آینده می‌تواند به یکی از جدی‌ترین چالش‌های انسانی تبدیل شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.