پیشنهاد روسیه به ایران برای حذف دلار از معاملات

الف شنبه 29 فروردین 1405 - 21:49
رییس اسبق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یک بانک روسی به ایران پیشنهاد داده ایران با استفاده از روپیه روس‌ها، کالاهای مورد نیاز خود را از هند وار و در مقابل مازاد یوان ایران در چین به روس‌ها منتقل شود.

به گزارش فارس؛ علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به لزوم کاهش وابستگی به ارزهای مرسوم در تجارت خارجی گفت: اگر قصد پایان دادن به «آقایی دلار و درهم» را داریم، باید حداقل از مسیر تسویه مستقیم یوان به روبل استفاده کنیم؛ مسیری که تاکنون اجرایی نشده است.

وی بیان داشت: از طریق این روش می‌توان حداقل ۲.۵ میلیارد دلار خرید از روسیه انجام داد. افزود: در این زمینه پیشنهادهای رسمی از سوی بانک‌های روسی دریافت شده است.

رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت ایران توضیح با اشاره به یک پیشنهاد رسمی از بانک روسیه گفت: در مذاکره‌ای که اواخر سال ۱۴۰۲ با قائم‌مقام بانک VTB روسیه در دهلی داشته، طرف روس اعلام کرده سالانه ۴۰ میلیارد دلار صادرات به هند دارند که دولت هند به اتها اعلام کرده به ازای ان کالا ببرید اما ما این مقدار کالا نیاز نداریم.

به گفته پیمان‌پاک، پیشنهاد ارائه‌شده این بوده است که ایران بتواند با استفاده از روپیه روس‌ها، کالاهای مورد نیاز خود را از هند وارد کند و در مقابل، مازاد یوان ایران در چین به روس‌ها منتقل شود.وی تأکید کرد این پیشنهاد در همان زمان با بانک مرکزی مطرح شد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.