روزنامه اسرائیلی:رادار یک میلیارد دلاری آمریکا با پهپاد ایران آسیب دید

خبرگزاری مهر جمعه 15 اسفند 1404 - 10:53
یک روزنامه عبری زبان به هدف قرار گرفتن رادار راهبردی و گران قیمت آمریکا توسط پهپادهای ارزان قیمت ایران اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، روزنامه یدیعوت آحارانوت اذعان کرد، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط Planet Labs، آسیب به یک سایت رادار راهبردی در نزدیکی پایگاه هوایی العدید در قطر را پس از حمله‌ ایران نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است، برآورد می‌شود که این حمله توسط یک پهپاد انتحاری ارزان قیمت انجام شده که شاید تولید آن تنها چند هزار دلار هزینه داشته باشد اما در نهایت منجر به از کار افتادن بخشی از یک سیستم هشدار زودهنگام آمریکا به ارزش تقریبی ۱.۱ میلیارد دلار شده است.

بر اساس این گزارش، رادار مورد هدف، رادار هشدار زودهنگام AN/FPS-۱۳۲ متعلق به آمریکا است. این بزرگترین رادار هشدار زودهنگام است که توسط آمریکا در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد و برد تشخیص آن تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتر است.

گزارش های نظامی حاکی از آن است که آمریکا تنها تعداد محدودی از این سامانه‌ها را در سطح جهان در اختیار دارد و این مسئله اهمیت راهبردی سایت مورد هدف در قطر را برجسته می‌کند.

ران بن ییشای، تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد، این آسیب زمان هشدار اولیه را در صورت پرتاب موشک‌های زمین به زمین از سمت ایران به سوی اراضی اشغالی کاهش داده است.

تصاویر ماهواره‌ای دیگر نشان می‌دهد که عملیات های اخیر ایران چندین مکان حیاتی نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف قرار داده است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.