مؤسسه علوم توکیو در پردیس یوشیما مرکزی را با عنوان «مرکز نوآوری رباتیک» راهاندازی کرده که اولین آزمایشگاه پزشکی کاملاً خودکار در جهان است. در این مرکز پیشرفته، فرایندهایی که پیشتر برعهده دانشمندان و پژوهشگران انسانی بود، اکنون توسط رباتها انجام میشود.
این آزمایشگاه درحالحاضر بدون حضور هیچ پرسنل انسانی در محل و فقط با ۱۰ ربات فعالیت میکند. یکی از شاخصترین رباتهای مستقر در این مرکز، ربات انساننمای Maholo LabDroid است که به دو بازوی رباتیک مجهز شده و توانایی انجام عملیات بسیار حساس آزمایشگاهی را دارد. این ربات میتواند مقادیر بسیار دقیق مواد مختلف را جابهجا کند و با تجهیزاتی که نیاز به کنترل دقیق دما دارند، کار کند. همچنین، این رباتها کارهای تکراری کشت سلولی را طبق برنامهریزی انجام میدهند و این امر نیاز به دخالت مستقیم انسان را از بین برده است.
چشمانداز بلندمدت مؤسسه علوم توکیو بسیار گسترده است و قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، شمار رباتهای پژوهشگر خود را به ۲ هزار عدد برساند. هدف نهایی این پروژه بزرگ، خودکارسازی تمامی مراحل یک تحقیق علمی، از مرحله فرضیهسازی تا تأیید تجربی است. این حرکت در پاسخ به مسائل بزرگی مثل کمبود نیروی کار در مراکز تحقیقاتی و لزوم کاهش خطاهای انسانی در محیطهای آزمایشگاهی شکل گرفته است.

ربات Maholo نیز پیشازاین کارایی خود را در مرکز درمانی چشمپزشکی Kobe ثابت کرده بود؛ در آنجا این ربات در تحقیقات بالینی مرتبط با سلولهای بنیادی پرتوان القایی نقش فعالی داشت و اکنون تیمهای تحقیقاتی آن پروژه نیز به این مرکز جدید پیوستهاند.
در همین راستا، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Insilico Medicine نیز با معرفی اولین ربات انساننمای دوپا در آزمایشگاه کشف داروی خود، گام بلندی برای رسیدن به استقلال کامل در تحقیقات بیوتکنولوژی برداشته است. این ربات جدید با نام Supervisor مأموریت دارد تا دادههای لازم را برای هوش مصنوعی تولید و جمعآوری کند تا این سیستمها بتوانند نحوه تصمیمگیری و عملکردهای دانشمندان انسانی را شبیهسازی کنند.