حدود ۱۰ روز پس از اختلال در بانکهای ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات، هنوز برخی خدمات این بانکها بهطور کامل به حالت عادی بازنگشته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به جلسه با وزیر اقتصاد و بانک مرکزی گفت برآوردها نشان میدهد رفع کامل مشکل ممکن است تا دو هفته دیگر زمان ببرد.
ادامه اختلال در سامانههای چهار بانک عملا زندگی مردم را مختل کرده و افراد بسیاری را حتی برای مایحتاج روزانه به دردسر انداخته است. فروشندگان و کسبوکارهای بزرگ نیز با چالشهای نقدینگی و معاملات روبه رو شدهاند.
میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در توضیح آخرین وضعیت این بانکها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت روز گذشته نشستی با وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و مدیران عامل چهار بانک برگزار شده است.

به گفته او، اختلال ایجادشده ناشی از حمله به زیرساخت و هسته خدماتی شرکت خدمات انفورماتیک بوده؛ شرکتی که خدمات شتاب، شاپرک و برخی زیرساختهای بانکی را نیز ارائه میدهد.
ظهوریان نوشته است با وجود بررسیهای انجامشده توسط نهادهای مختلف، هنوز منشأ و دلیل حمله اصلی مشخص نشده و حتی تغییر سختافزار نیز مشکل را برطرف نکرده است. او همچنین گفته برآورد فعلی این است که حل کامل اختلال تا دو هفته دیگر زمان ببرد.
به گفته این نماینده مجلس، سامانههای بینبانکی دچار مشکل نشدهاند و از ظرفیت آنها برای بازگرداندن خدمات پایه استفاده شده است:
مشکل بانک توسعه صادرات حل شد و بانک تجارت نیز با سولوشن اختصاصی اغلب خدمات خود را راه اندازی کرده است اما دو بانک دیگر از سامانه هور استفاده میکنند. بانک صادرات نیز برآورد کرد به جز خدمات چک تا انتهای هفته بقیه خدمات را راهاندازی خواهد کرد.
ظهوریان در بخش دیگری از نوشته خود گفت زیرساخت سختافزاری خدمات بانکی در ایران مبتنی بر مینفریمهای IBM است که بهگفته او ریسک قابل توجهی دارند.