یک برداشت بحث‌برانگیز درباره منشأ یک بیماری شایع

عصر ایران دوشنبه 01 تیر 1405 - 15:11
با پیشرفت تحقیقات پزشکی در نیمه دوم قرن بیستم، دانشمندان دریافتند که این بیماری در واقع یک بیماری فیزیکی و التهابی است که به واکنش بیش‌ازحد مجاری تنفسی به عوامل مختلفی مانند آلرژن‌ها، آلودگی هوا یا فعالیت بدنی مربوط می‌شود.

عصرایران- امروزه آسم به عنوان یک بیماری مزمن التهابی ریه شناخته می‌شود و درمان آن بر پایه داروهای تنفسی و کنترل التهاب راه‌های هوایی است. اما حدود یک قرن پیش، بخشی از جامعه پزشکی نگاه متفاوتی به این بیماری داشت.

در دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰، همزمان با گسترش نظریه‌های روان‌کاوی، برخی پزشکان معتقد بودند عوامل روانی مانند اضطراب، استرس و تنش‌های عاطفی نقش مهمی در بروز حملات آسم دارند. به همین دلیل، برخی بیماران علاوه بر درمان‌های رایج آن زمان، به جلسات روان‌درمانی و روان‌کاوی نیز ارجاع داده می‌شدند.

این دیدگاه آسم را در گروه بیماری‌های «روان‌تنی» قرار می‌داد؛ بیماری‌هایی که تصور می‌شد میان ذهن و بدن ارتباطی مستقیم در ایجاد علائم آن‌ها وجود دارد. البته این نظریه هرگز مورد پذیرش همه پزشکان نبود و همزمان تحقیقات بسیاری درباره عوامل جسمی و تنفسی آسم در جریان بود.

با پیشرفت علم پزشکی در نیمه دوم قرن بیستم، پژوهشگران دریافتند که آسم در اصل یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است و منشأ اصلی آن به واکنش‌های سیستم ایمنی و حساسیت بیش‌ازحد راه‌های هوایی مربوط می‌شود. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد استرس و اضطراب همچنان می‌توانند شدت علائم و احتمال حملات آسم را افزایش دهند.

امروزه ماجرای ارجاع برخی بیماران آسمی به روان‌کاوی، یکی از نمونه‌های جالب در تاریخ پزشکی به شمار می‌رود؛ دوره‌ای که پزشکان هنوز در تلاش بودند نقش دقیق ذهن و بدن را در بروز بیماری‌ها درک کنند.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.