مدیرعامل آسیاتک میگوید ورود شهرداری تهران به حوزه اپراتوری در صنعت ICT، اصولاً تصمیمی اشتباه است زیرا بر اساس قانون، تکلیفی در این حوزه بر دوش شهرداری نیست. «محمدعلی یوسفیزاده» باور دارد این اتفاق نه برای شهرداری و نه برای اپراتورها، بازدهی ندارد.
به گزارش دیجیاتو، روز گذشته بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد شهرداری تهران تمایل دارد به عنوان یک اپراتور در حوزه ارتباطات ثابت فعالیت کند، اگرچه وزارت ارتباطات مخالف این مسئله است و مهمترین مانع بر سر این اقدام، مخالفت وزارتخانه است.
«محمدعلی یوسفیزاده»، مدیرعامل آسیاتک، در گفتوگو با دیجیاتو توضیح میدهد که چرا این تصمیم، اشتباه است. او میگوید:
این کار اصولاً اشتباه است. شهرداریها باید به نحوی که کمیسیون تنظیم مقررات تعرفهها را مشخص کرده از حقوق شهری و امکاناتی که در اختیار اپراتورها قرار میدهند نفع ببرند، نه به شکل چانهزنی. اینکه شهرداری بخواهد اپراتور b2g یا b2b بشود قطعا به تضاد منافع ختم خواهد شد.
یوسفیزاده منطق این تصمیم را زیر سوال برده و میگوید:
این مدل نه برای شهرداری و بازدهی خواهد داشت و نه برای ما که به عنوان اپراتور مهمان در نظر گرفته میشویم. اگر قرار باشد اینطور باشد فردا باید اپراتوری آب و برق و گاز را هم به شهرداری بدهند. در این صورت شهرداری از چارچوب وظایفش خارج میشود.
به باور مدیرعامل آسیاتک، شهرداری هیچ وظیفهای مبنی بر ارائه خدمات ارتباطی ندارد:
اصلا در وظایف اصلی شهرداری ارائه خدمات ارتباطی تعریف نشده است. قاعده این است که شهرداری در حوزه خودش خدمات ارائه کند. اگر هر پروانهای با هر اسمی در حوزه ارتباطات صادر شود، اشتباه است.
آنطور که مدیرعامل این اپراتور میگوید، شهرداری تمایل دارد در حوزه B2B (کسبوکار با کسبوکار) و B2G (کسبوکار با دولت) فعالیت کند. او توضیح میدهد:
درخواست شهرداری این است که مجوز فعالیت برای فروش b2b و b2g بگیرد. میگوید من یک نهاد حاکمیتی هستم که میتوانم به نهادهای حاکمیتی و سازمانهای دولتی سرویس بدهم. در صورتی که بیزنس مدل فیبر از ترکیب این دو برمیآید و نمیشود آنها را از هم جدا کرد.
یوسفیزاده در انتها به دیجیاتو میگوید:
در صورتی که این اتفاق بیفتد، خود شهرداری نمیتواند پروژههای فیبرکشی را اجرا کند و مجبور خواهد شد مدلهای مشارکتی را اجرا کند و در نهایت قدرالسهم بیشتری بردارد. برای برخی از شهرداریها این طرحهای مشارکتی معلوم و در چارچوب درست بود اما مطمئنا شهرداری نمیتواند خودش مانند یک اپراتور خصوصی چابک عمل کند. این تصمیم جز اینکه به شکاف ارتباطات ثابت گره میخورد، نتیجه دیگری ندارد.