به گزارش ایرنا، به نقل از الجزیره، هاکابی اخیراً خطاب به لبنانیها گفت: «اگر اسرائیل نبود، لبنانیها تلفن همراه نداشتند و به همین دلیل آنها باید از مرزها عبور کنند و با اسرائیلیها دست بدهند و از آنها سپاسگزار باشند. همچنین هر وقت گوجه گیلاسی یا هندوانه بدون هسته میخورند، باید از اسرائیل تشکر کنند».
این سخنان نسنجیده او باعث خشم مردم در کشورهای مختلف و تمسخر وی در شبکههای اجتماعی شد. سفیر آمریکا در اسرائیل در حالی این سخنان را بر زبان آورد که رژیم صهیونیستی این روزها پیوسته به تأسیسات غیرنظامی، زیرساختها و پلها در جنوب لبنان حمله میکند و شمار زیادی از مردم این کشور را به شهادت میرساند؛ وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر بر اثر حملات اسرائیل به شهادت رسیده و ۷۴ نفر دیگر نیز زخمی شدهاند و از دوم مارس گذشته تاکنون شمار شهدا به سه هزار و ۱۲۳ و شمار زخمیها به نه هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است.
«زید جیلانی» روزنامهنگار آمریکایی که مقالات سیاسی او در رسانههای آمریکایی مشهور است، در این مورد نوشت: «بله، به همین دلیل است که بسیاری از جوانان آمریکایی دیگر با اسرائیل همدردی و همراهی نمیکنند. اسرائیل با روایتسازیهای قبلی و قدیمی نمیتواند افکار عمومی جهان را قانع کند؛ حالا به گوجه گیلاسی افتخار میکند».
«میل» فعال آمریکایی در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس تأکید کرد که اسرائیل هیچیک از این موارد را اختراع نکرده است؛ او سخنان هاکابی را ناشی از تبلیغات پوچ اسرائیلی دانست و گفت: این روایتها توسط شخصیتهای حامی اسرائیل ترویج میشود.
«سمر جراح» روزنامهنگار فلسطینی نیز با لحنی تمسخرآمیز گفت: لبنانیها هربار یک سیبزمینی کوچک هم میخورند باید از اسرائیل تشکر کنند.
«گاردنر گلد اسمیت» نویسنده آمریکایی نیز با اشاره به منفجر کردن دستگاههای پیجر در لبنان توسط اسرائیل گفت: آیا هاکابی به یاد میآورد که انگشتان کودکان لبنانی به دلیل فناوریهای این دستگاههای ارتباطی چگونه قطع میشد؟ این نوع گفتمان از نظر اخلاقی بسیار زشت است و کسی نباید به چنین سخنانی گوش دهد.
«جان پی گلیناس» نویسنده کانادایی نیز نوشت: به نظر میرسد هاکابی عقلش را از دست داده است؛ اسرائیل هزاران لبنانی را به قتل رسانده و اکنون از آنها میخواهد به خاطر گوجه از اسرائیل تشکر کنند. آیا اسرائیل گوجهها را هم منفجر میکند؟
«کریستوفر ریکسمن» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز گفت: این سخنان هاکابی نشاندهنده ساختار روانی امپراتوریهای نوین است؛ اینکه از مردمی که زیر بمباران و تهدیدهای نظامی هستند و پیوسته مجبورند به دلیل حملات نظامی خانه خود را ترک کنند، بخواهیم از طرف سلطهگر که عامل این مشکلات است تشکر و قدردانی کنند، دیپلماسی نیست بلکه نوعی پدرخواندگی استعماری بستهبندیشده در گفتمانهای اخلاقی است.
«دانیل مایاکوفسکی» فعال اسپانیایی نیز هاکابی را یک «صهیونیست تندرو» دانست و گفت: این نشان میدهد مقامات و تصمیمگیرندگان آمریکا از چه قشری هستند. مقامهای آمریکایی نه تنها کشتار جمعی توسط اسرائیل را محکوم نمیکنند، بلکه از قربانیان میخواهند از جانیان تشکر هم بکنند.
«مایک هاکابی» سفیر آمریکا در سرزمینهای اشغالی فلسطین، اوایل اسفند سال گذشته نیز در مصاحبهای ادعا کرد که رژیم اسرائیل «حق مذهبی» برای سلطه بر کل خاورمیانه، یا حداقل بخش بزرگی از آن را دارد. هاکابی در این مصاحبه به آیهای از تورات استناد کرد که وعده داده است سرزمین بین رود فرات در عراق و رود نیل در مصر به نسل ابراهیم تعلق خواهد گرفت.
بر اساس جغرافیای امروزی، این قلمرو وسیع، کشورهای لبنان، سوریه، اردن و بخشهایی از عربستان سعودی را شامل میشود.
هاکابی که از سوی دولت ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در تلآویو منصوب شده است و پیشتر فرماندار ایالت آرکانزاس بود، در این مصاحبه گفت که اگر اسرائیل همه این مناطق را تصرف کند، مشکلی نیست.
پس از این سخنان جنجالبرانگیز، کشورهای اسلامی و عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیههایی، اظهارات سفیر آمریکا در سرزمینهای اشغالی فلسطین را که در آن به پذیرش سیطره رژیم اسرائیل بر سرزمینهای خاورمیانه و کرانه باختری اشغالی اشاره کرده بود، به شدت رد و محکوم کردند.












