
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، انور ابراهیم، نخستوزیر مالزی، در نشست خبری مشترک با آنتونی آلبانیزی، نخستوزیر استرالیا، اعلام کرد: برخی از رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس از مالزی بهعنوان کانالی برای انتقال دیدگاهها و نگرانیهای خود به مقامات ایران استفاده کردهاند.
وی با اشاره به جایگاه مالزی بهعنوان کشوری بیطرف افزود: کوالالامپور در حال رایزنی و تعامل با تمامی طرفها بوده و تلاش دارد نقش سازندهای در کاهش تنشها ایفا کند.
انور ابراهیم همچنین با تأکید بر اهمیت حفظ آزادی کشتیرانی، نسبت به پیامدهای اختلال در تنگه هرمز هشدار داد و گفت: بسته شدن این مسیر حیاتی برای نزدیک به هفت هفته، موجب اختلال در عرضه انرژی و افزایش قیمتها شده است.
وی خواستار ارائه تضمین از سوی قدرتهای بزرگ برای پایان دادن به تنشها، حملات و حتی تحریمها علیه کشورها شد.
نخستوزیر مالزی با اشاره به روابط کشورش با بازیگران مختلف بینالمللی تصریح کرد: مالزی در عین حفظ روابط با روسیه، ایالات متحده را بهعنوان بزرگترین سرمایهگذار خود میشناسد و همچنین از روابط دیرینه و همکاریمحور با ایران برخوردار است.