به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ نشست ویژهای با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال آباد و مسئولان محلی با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری استانهای شرقی افغانستان با ایران برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار اعلام کرد: این نشست روز چهارشنبه به میزبانی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر جلال آباد برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست تقویت روابط مردمی و گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی میان استانهای شرقی افغانستان بویژه ننگرهار با ایران اعلام شده است. «جان محمد انقلاب» رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه افغانستان در ننگرهار و «مجید رضا پناه» سرکنسول ایران در سخنرانیهای خود، تقویت روابط و تعاملات بین دو کشور را ضروری خواندند و قول همکاری دادند. سرکنسول ایران همچنین گفت: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی با افغانستان متعهد است. قبل از این نیز مسئولان محلی استانهای شرقی افغانستان و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران در نشستهای دوجانبه بر ضرورت تقویت همکاریهای حوزه شرق این کشور با ایران تاکید کرده بودند. این درحالی است که با گذشت حدود ۶ ماه از مسدود بودن گذرگاه مرزی «تورخم» در استان ننگرهار که بزرگترین گذرگاه مرزی افغانستان و پاکستان است، تلاشها برای صادرات و واردات این کشور از طریق مسیرهای جایگزین از جمله ایران افزایش یافته است.