افزایش قیمت سوخت در پاکستان؛ پیامد مستقیم تنش‌های منطقه‌ای

صدا و سیما شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 14:20
در حالی که تنش‌های منطقه‌ای و ناامنی‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و مناطق پیرامونی شدت گرفته است، دولت پاکستان بار دیگر قیمت سوخت را به طور قابل توجهی افزایش داد.

افزایش قیمت سوخت در پاکستان؛ پیامد مستقیم تنش‌های منطقه‌ای

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «اکسپرس نیوز»، بر اساس اعلام رسمی قیمت هر لیتر بنزین در پاکستان ۲۶.۷ روپیه افزایش یافت.

با این افزایش قیمت بنزین پاکستان به ۳۹۳ روپیه (معادل تقریبی ۱۹۷ هزار تومان) در هر لیتر رسیده است. این نرخ جدید از ۲۵ آوریل اجرایی شده‌اند.

وزارت نفت پاکستان دلیل اصلی این افزایش را افزایش مجدد قیمت نفت در بازار‌های جهانی عنوان کرده که به دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای رخ داده است.

در شرایطی که مسیر‌های انتقال انرژی با ریسک مواجه شده و نگرانی‌ها از اختلال در عرضه افزایش یافته، قیمت جهانی نفت روند صعودی به خود گرفته و دولت ناگزیر به انتقال بخشی از این فشار به مصرف‌کنندگان داخلی شده است.

تحلیلگران معتقدند که درگیری‌ها و بی‌ثباتی در منطقه، به ویژه در مسیر‌های کلیدی انرژی، باعث افزایش هزینه واردات سوخت برای کشور‌هایی مانند پاکستان شده که وابستگی بالایی به واردات نفت دارند.

با وجود این، مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که دولت تا حد امکان تلاش کرده بخشی از افزایش قیمت را خود جذب کند و پیشتر نیز بسته‌های حمایتی برای کاهش فشار بر مردم ارائه شده است. با این حال، ادامه وضعیت فعلی می‌تواند چشم انداز قیمت سوخت را در کوتاه مدت همچنان افزایشی نگه دارد، مگر آنکه از شدت تنش‌های منطقه‌ای کاسته شود و بازار‌های جهانی به ثبات برسند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.