به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ در نشست دو روزه نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، نماینده ایران باقدردانی از صدور بیانیه این سازمان در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، ازاعضاء آن خواست نقش برجسته تری در کاهش تنش و ایجاد صلح و ثبات و تامین امنیت درمنطقه ایفا کنند.
دراین نشست که با حضور نمایندگان کشورهای عضو، معاون بین الملل دبیرکل و سایر هیاتهای دیپلماتیک مقیم پکن برگزار شد، نماینده کشورمان در بیانیهای ضمن پرداختن به تجاوزات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی و تعرض به اماکن غیر نظامی، مدارس از جمله مدرسه میناب (که منجر به کشته شدن ۱۶۸ کودک مقطع ابتدایی شد)، منازل مسکونی، مراکز درمانی و بیمارستانها، دانشگاه ها، ورزشگاه ها، زیرساختهای اقتصادی و صنعتی، پل ها، و حتی مکانهای تاریخی، گفت: بدون تردید هرگونه ناامنی در منطقه و پیگیری طرحهای تجزیه طلبانه در جمهوری اسلامی ایران، میتواند بر دامنه این بحران افزوده و ناامنی را به مناطق دیگر گسترش دهد.
نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای بابیان اینکه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ماده ۵۱ منشور ملل متحد و دفاع مشروع، اقدام به دفاع از مردم و کیان خود نموده و ضربات سختی را به پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه و همچنین رژیم اسرائیل وارد کردند گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید نظامی تنش با اایالت متحده نیست و ترجیح میدهد بحران کنونی از مسیر دیپلماتیک حل وفصل شود. نماینده کشورمان با قدردانی از تلاش سران پاکستان برای ایجاد آتش بس و میزبانی از مذاکرات دو طرف گفت: هم اکنون در یکی از مهمترین و حساسترین مقاطع تاریخ جهان قرار گرفتهایم. در مقطعی که رژیم آمریکا قصد دارد با زیرپا قرار دادن حقوق بین الملل و نادیده گرفتن و یا استفاده ابزاری از سازمانهای بین المللی، سیاست زور را جایگزین دیپلماسی و مذاکره برای حل اختلافات کند. نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد: این جنگ، صرفا جنگ علیه یک دولت مستقل نبود، بلکه نمادی از استفاده از زور برای پیشبرد منافع متجاوز است که میتواند تلاشهای سازمان همکاری شانگهای را که پیشرفت و توسعه و ثبات منطقهای و جهانی است، تحت الشعاع قرار دهد. نماینده کشورمان، ترورهای انجام شده توسط آمریکا و اسرائیل درایران و حمله به زیرساختهای کشور را از مصادیق بارز تروریسم و جنایات جنگی دانست و افزود: نیاز است که سازمان همکاری شانگهای بر اساس رسالت خود و با هدف گسترش صلح و امنیت منطقهای و جهانی، اقدامات ملموستر و عملی را برای رساندن پیام مخالفت خود با یکجانبه گرایی و تروریسم انجام دهد.