
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «اکسپرس نیوز»، پاکستان با هدف تقویت پیوندهای تجاری منطقهای، گام مهمی در توسعه ترانزیت و حملونقل بینالمللی برداشته و ترمینال مرزی گبد در گذرگاه مرزی «ریمدان» در مرز مشترک با ایران را برای استفاده در چارچوب سیستم بینالمللی (TIR) بهطور رسمی فعال کرده است.
بر اساس اعلام شرکت ملی لجستیک پاکستان (NLC)، این اقدام یک «نقطه عطف مهم» در سیاستهای ترانزیتی این کشور به شمار میرود که میتواند زمینه ساز گسترش روابط تجاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی باشد.
با فعال شدن این ترمینال، مسیرهای تجاری از طریق ایران به سمت آسیای مرکزی کوتاه تر، امنتر و مدرنتر توصیف شدهاند.
همچنین این تحول موجب کاهش وابستگی به مسیر افغانستان و ایجاد گزینههای جایگزین برای ترانزیت منطقهای شده است.
در همین چارچوب، محمولههایی از گوشت از کراچی به مقصد تاشکند ارسال شدهاند که پس از انجام تشریفات و ترخیص ترجیحی، از طریق خاک ایران به سمت ازبکستان منتقل شدهاند.
مسئولان شرکت ملی لجستیک پاکستان اعلام کردهاند که این کشور هم اکنون چندین کریدور تجاری با چین، ایران و کشورهای آسیای مرکزی را فعال کرده است. ترمینال گبد که در مارس ۲۰۲۴ ساخته شده، اکنون وارد مرحله بهره برداری عملیاتی شده است.
کارشناسان اقتصادی این تحول را فرصتی مهم برای افزایش صادرات پاکستان به آسیای مرکزی ارزیابی کرده و معتقدند که کاهش فاصله مسیرها و هزینههای لجستیکی میتواند به بهبود قابل توجه تجارت منطقهای منجر شود.
به گفته تحلیلگران، این پروژه گامی مهم در مسیر تبدیل پاکستان به یک هاب اتصال منطقهای محسوب میشود و کریدور گبد–ریمدان در نزدیکی بندر گوادر میتواند در آینده به یکی از شاهراههای مهم تجاری منطقه تبدیل شود.