
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «اکسپرس نیوز»، چهار کشور منطقه در ادامه رایزنیهای فشرده دیپلماتیک، در حال هماهنگی برای ایجاد یک سازوکار مشترک با هدف جلوگیری از گسترش تنشها در خاورمیانه هستند؛ روندی که قرار است در نشست پیشروی وزرای خارجه در آنتالیا ترکیه پیگیری شود.
بر اساس گزارشها مقامات پاکستان، مصر، عربستان و ترکیه پیشنهادهایی را نهایی کردهاند که قرار است در حاشیه «مجمع دیپلماسی آنتالیا» در تاریخ ۱۷ آوریل مطرح شود.
این تحرکات در حالی انجام میشود که تنشهای اخیر پس از جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نگرانیها درباره گسترش بحران در منطقه را افزایش یافته است.
نشستهای چهارجانبه در هفتههای اخیر با سرعت ادامه داشته است. نخستین دیدار وزرای امور خارجه این کشورها ۱۹ مارس در ریاض برگزار شد و تنها چند روز بعد، دور دوم این گفتوگوها در اسلامآباد انجام گرفت.
برنامهریزی برای نشست سوم در آنتالیا نشان دهنده اهمیت موضوع و تلاش برای رسیدن به هماهنگی بیشتر است.
منابع دیپلماتیک اعلام کردهاند که تمرکز اصلی این رایزنیها بر ایجاد یک چارچوب همکاری مشترک در سه حوزه است: جلوگیری از درگیری ها، هماهنگی اقتصادی و هم سویی سیاسی در مسائل منطقهای.
در همین راستا، هیئتهای شرکت کننده با «اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان نیز دیدار کردند.
وی در این دیدار بر لزوم تبدیل این همکاریها به یک سازوکار منسجم تاکید کرده و آن را برای تحقق اهدافی مانند ثبات و توسعه اقتصادی ضروری دانست.
کارشناسان میگویند این روند بیش از آنکه به تشکیل یک ائتلاف رسمی منجر شود، نشان دهنده تلاش برای هماهنگی عملی میان کشورها در مواجهه با بحرانهای منطقهای است.
به گفته مقامات هدف از این نشستها تدوین یک رویکرد مشترک برای مدیریت تحولات جاری و جلوگیری از گسترش بیشتر تنشها در خاورمیانه است.