کشف مین‌های ضدتانک آمریکایی در منطقه‌ای در ایران

صدا و سیما شنبه 08 فروردین 1405 - 14:37
نيويورك تايمز از كشف مین‌های ضدتانک آمریکایی در دو مکان جداگانه در جنوب ایران خبر داد.

کشف مین‌های ضدتانک آمریکایی در منطقه‌ای در ایران

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز، تصاویر و ویدیو‌هایی منتشر شده در روز چهارشنبه در رسانه‌های اجتماعی از سوی یک روزنامه‌نگار مستقل و همچنین رسانه‌های خبری نیمه‌رسمی ایرانی مین‌های ضدتانک آمریکایی را در دو مکان جداگانه در جنوب ایران نشان می‌دهد. این مین‌ها ظاهراً از نوع بلو-۹۱ ضدتانک هستند که با مین‌های ضدنفر بلو-۹۲ با استفاده از بمبی ۵۰۰ پوندی که در هوا منفجر میشود پراکنده می‌شوند و یک میدان مین فوری ایجاد می‌کنند. کشف این مین‌ها در روستای غفاری در نزدیک شهر شیراز، قبلاً از سوی گروه تحقیقاتی بِلینگکات گزارش شده بود.

روزنامه نیویورک تایمز مکان این مین‌ها را که کمتر از یک چهارم مایل از هم فاصله داشته و در چند مایلی پایگاه موشکی شیراز دیده شده‌اند را تأیید کرده، اما نتوانسته است زمان و نحوه پراکندگی این مین‌ها و اینکه از سوي چه کسی این کار انجام شده را مشخص کند. این مین‌ها فقط می‌توانند بوسیله هواپیما‌های جنگی در حال پرواز پرتاب شوند. با توجه به اینکه این مین‌ها به عنوان سلاح خوشه‌ای دسته بندی شده‌اند، استفاده از آنها از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع اعلام شده است.

 ارتش آمریکا این بمب خوشه‌ای را گاتور نامگذاری کرده است. مشخص نیست که این مین‌ها به سمت سایت موشکی بالستیک در جنوب پرتاب شده و به آن نرسیده‌اند یا هدف آنها مکانی در این روستا بوده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا روز جمعه به درخواست نیویورک تایمز برای اظهار نظر در مورد استفاده نیرو‌های آمریکایی از این سلاح‌ها در جنگ علیه ایران پاسخ منفی داد.

تنها درگیری که آمریکا از مین‌های گاتور در آن استفاده کرده جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و زمانی بود که بیش از ۱۳۰۰ بمب گاتور و حدود ۱۱۶۰۰۰ مین از انواع دیگر بر روی کویت و عراق رها شد.

مین بلو-۹۱ دارای یک حسگر مغناطیسی است که هنگام حس کردن یک وسیله نقلیه در حال عبور بر روی آن، منفجر میشود. این مین‌ها طوری طراحی شده‌اند که پس از گذشت زمان مشخصی خود به خود منفجر شوند، اما در عمل همیشه این اتفاق نمی‌افتد و در صورت دستکاری نادرست می‌توانند منفجر شوند.

از سال ۲۰۲۰ نیروی هوایی آمریکا تقریباً ۸۸۰۰ بمب خوشه‌ای گاتور در انبار خود داشته است. استفاده ازسلاح‌های خوشه‌ای مانند گاتور در گذشته به دلیل عدم دقت در بکارگیری آنها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این بمب‌ها از ارتفاعات بالا یا در زمان وزش باد‌های شدید در طول جنگ خلیج فارس اغلب به طور قابل توجهی از مسیر منحرف شده و به اهداف خود اصابت نکرده‌اند. پس از آن جنگ، پنتاگون مجموعه‌ای از بال‌هایی را برای بمب‌های خوشه‌ای تولید کرد که می‌توانست با استفاده از سیگنال‌های جی پی اس، این مهمات را به یک مکان مشخص هدایت کند.

بمب‌های گاتور و سایر مهمات خوشه‌ای بر اساس پیمان ۲۰۰۸ از سوی ۱۱۲ کشور به غیر از آمریکا و اسرائیل ممنوع اعلام شده است. دولت بایدن مقادیر زیادی از مهمات خوشه‌ای را به اوکراین داد تا در جنگش با روسیه مورد استفاده قرار دهد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.