به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد به نقل از شبکه خبری «جیو نیوز»، «منیر اکرم»، نماینده پیشین پاکستان در سازمان ملل، با بیان اینکه ایران هرگز اصل مذاکره را رد نکرده، تصریح کرد: تهران پس از آنکه در میانه روندهای دیپلماتیک هدف حملات قرار گرفت، دچار بی اعتمادی عمیق نسبت به آمریکا شده و این موضوع کاملاً قابل درک است.
وی افزود: مذاکرات در شرایط فعلی ضروری است، اما به دلیل فاصله بسیار زیاد میان مواضع دو طرف، چشمانداز روشنی برای آغاز آن وجود ندارد.
به گفته او آمریکا همچنان به دنبال تحمیل خواست ههایی مانند تغییر نظام در ایران و محدود سازی کامل برنامههای راهبردی این کشور است، در حالیکه ایران بر حق خود برای دفاع، جبران خسارات و حفظ منافع ملی تاکید دارد.
این دیپلمات پاکستانی همچنین با اشاره به نقش کشورش مدعی تلاش برای میانجیگری شد، اما شواهد نشان میدهد اسلامآباد در عمل فاقد ظرفیت لازم برای ایفای نقش مؤثر در چنین پرونده پیچیدهای است.
وی در ادامه به اختلافات جدی بر سر موضوعاتی، چون تنگه هرمز، تحریمها و حضور نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: مواضع دو طرف به قدری از هم دور است که بدون تغییر اساسی در رویکرد آمریکا، امکان دستیابی به توافق بسیار ضعیف خواهد بود.
در همین حال، تاکید شد که ایران با وجود فشار ها، آمادگی خود برای مذاکره بر پایه احترام متقابل و تضمینهای واقعی را حفظ کرده است، اما تجربههای گذشته به ویژه در دوره ترامپ، نشان داده که بدون ارائه تضمینهای معتبر، هرگونه مذاکره میتواند به ابزاری برای فریب و فشار بیشتر تبدیل شود.