به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از لندن، سام کیلی، سردبیر بخش امور جهانی در تارنمای روزنامه ایندیپندنت مینویسد: «یک «مکث» پنج روزه به کشورهای خلیج فارس اجازه میدهد تا با ضعف دفاع هوایی مواجه شوند، سیستم نظامی غیرمتمرکز ایران را آرام میکند و به ترامپ این فرصت را میدهد تا در مورد چگونگی خروج از باتلاقی که تهران برایش آماده کرده است، تأمل کند.
دونالد ترامپ با به تعویق انداختن تهدید خود مبنی بر «نابود کردن» زیر ساختهای انرژی ایران در صورت عدم باز کردن تنگه هرمز توسط تهران، محدودیتهای قدرت آمریکا را آشکار کرده است، محدودیتهایی که دشمنانش آن را درک میکنند، اما رئیس جمهورش آن را درک نمیکند.
ترامپ ادعا میکند که «مکث» پنج روزه در برنامههایش برای نابودی زیر ساختهای برق ایران از طریق «مذاکرات بسیار خوب و سازنده» با تهران حاصل شده است - مذاکراتی که ایران میگوید هرگز اتفاق نیفتاده است.
به نوشته وی، اما رئیس جمهور آمریکا باید واکنش سنجیده تهران به تهدید خود را توجیه میکرد. ایران در اولین واکنش خود گفت: «اگر این کار را انجام دهید، تمام کارخانههای آبشیرینکنی که متحدان خلیج فارس شما را در بیابان زنده نگه میدارند، منفجر خواهیم کرد. تنگه هرمز را خواهیم بست تا زمانی که تمام وسایل ما را که بمباران کردهاید، تعمیر کنید و ما حتی سختتر به دنبال اسرائیل خواهیم رفت.»
نویسنده ایندیپندنت افزود بعداً، به نظر میرسید که تهران در تلاش برای حفظ مواضع اخلاقی، پس از آنکه سازمان ملل متحد مشاهده کرد که تخریب سیستمهای آب میتواند یک جنایت جنگی باشد، این تهدیدها را عقبنشینی کرد. ایران اعلام کرد که برای از بین بردن نیروگاههای تولید برق در خلیج فارس تمرکز خواهد کرد - که به طور تصادفی برق لازم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین را تأمین میکنند. به نوشته وی، دولت ایران در رسانههای دولتی اعلام کرد: «رئیس جمهور دروغگوی آمریکا ادعا کرده است که سپاه پاسداران قصد دارد به کارخانههای آبشیرینکنی حمله و برای مردم کشورهای منطقه مشکل ایجاد کند.» «ما مصمم هستیم که به هر تهدیدی در همان سطحی که از نظر بازدارندگی ایجاد میکند، پاسخ دهیم... اگر شما به برق ضربه بزنید، ما به برق ضربه میزنیم.»
یک «مکث» به کشورهای خلیج فارس اجازه میدهد تا سعی کنند دفاع هوایی رو به زوال سریع را دوباره پر کنند. این امر سیستم نظامی بسیار غیرمتمرکز ایران را از یک حمله احتمالی نجات میدهد؛ و به ترامپ این فرصت را میدهد که، اگر قادر به تأمل باشد، در مورد چگونگی خروج از باتلاقی که تهران برای او آماده کرده است، تأمل کند.
به نوشته نویسنده ایندیپندنت، حملات اسرائیل و آمریکا به ایران که اکنون وارد هفته چهارم خود میشود، باعث افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی شده و تهدیدی برای رکود جهانی است. ترامپ که با انتخابات میاندورهای در ماه نوامبر روبهرو است، نمیتواند از پس افزایش سرسامآور قیمتها در پمپ بنزینهای آمریکا برآید. چرخه تهدیدها برای انرژی توسط اسرائیل آغاز شد که با تقلید از تاکتیکهای روسیه در اوکراین، میدان گازی پارس جنوبی ایران را بمباران کرد. قطر ثروت خود را از همان مخازن زیرزمینی تأمین میکند و در حالی که قیمت گاز طبیعی مایع همچنان بالاتر میرفت، ترامپ از اسرائیل خواست که چنین حملاتی علیه ایران را متوقف کند. این حملات احتمالاً جنایات جنگی نیز هستند. اما این موضوع قابل بحث است. ایالات متحده و اسرائیل معتقد بودند که میتوانند ایران را بمباران کنند تا رژیم تغییر کند. آنها درسهای تاریخ معاصر را فراموش کردند - اینکه تهدید از سوی یک ابرقدرت بسیار مؤثرتر از اعمال آن قدرت است. وی میافزاید محدودیتهای عملیات نظامی به رهبری آمریکا در دستیابی به اهداف سیاسی با حمله به عراق به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ به شدت آشکار شد.