
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، «بهلیل لاهادالیا» وزیر انرژی اندونزی اعلام کرد کشورهای عضو آسهآن در حال بررسی ایجاد ذخایر مشترک سوخت و سازوکار اضطراری تأمین انرژی هستند تا در برابر بحرانهای ناشی از تنشهای خاورمیانه و بسته شدن تنگه هرمز آسیبپذیری کمتری داشته باشند.
وی گفت هنوز تصمیم نهایی درباره محل احداث این هاب نفتی گرفته نشده، اما جاکارتا پیشنهاد میزبانی آن را ارائه کرده و امیدوار است با همکاری مالزی، برونئی و فیلیپین این طرح را پیش ببرد.
این پیشنهاد در جریان چهلوهشتمین نشست آسهآن در شهر «سبو» فیلیپین مطرح شد؛ نشستی که سران کشورهای منطقه در آن درباره ایجاد ذخایر راهبردی سوخت، امنیت غذایی و اتصال شبکههای برق منطقهای گفتوگو کردند.
«فردیناند مارکوس جونیور» رئیسجمهور فیلیپین نیز اعلام کرد اعضای آسهآن در حال بررسی سازوکاری برای اشتراکگذاری فرآوردههای سوختی میان کشورهای عضو هستند تا در شرایط بحرانی، امکان تأمین فوری انرژی فراهم باشد.
وزیر انرژی اندونزی همچنین از برنامه این کشور برای ساخت تأسیسات ذخیرهسازی نفت در منطقه ویژه اقتصادی سوماترا خبر داد و تأکید کرد این پروژه حتی در صورت انتخاب نشدن اندونزی بهعنوان میزبان هاب نفتی آسهآن نیز اجرا خواهد شد.
به گفته مقامهای اندونزی، بحران جاری در غرب آسیا و اختلال در عبور نفت از تنگه هرمز، که حدود یکپنجم نفت و گاز جهان از آن عبور میکند، نگرانی کشورهای آسیایی درباره امنیت انرژی را افزایش داده است.
اندونزی اعلام کرده برای اجرای طرحهای ذخیرهسازی راهبردی نفت، سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی جذب شدهاند و دولت این کشور خواهان تسریع در اجرای این پروژههاست.