نبیه‌ بری: پایبندی حزب‌الله به آتش‌بس مشروط به توقف کامل جنگ است

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 11 خرداد 1405 - 08:39
رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر اجتناب از مذاکره مستقیم با دشمن گفت ابتدا باید اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در سخنان جدید خود درباره تحولات اخیر این کشور در سایه تداوم و تشدید تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که من می‌توانم تعهد کامل حزب الله به آتش بس را تضمین کنم، اما فقط در ازای توقف کامل جنگ که شامل همه حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی ژیم صهیونیستی و توقف کامل تخریب خانه‌ها در لبنان می‌شود و در این صورت من مسئول پایبندی حزب الله به آتش بس خواهم بود.

نبیه بری در گفتگو با مجله المدن لبنان اظهار داشت که رژیم صهیونیستی نشان داده که به هیچ گونه تعهد یا توافقی پایبند نیست و اگر این رژیم به توافق آتش بس پایبند باشد و این توافق اجرا گردد، می‌توان مذاکرات غیر مستقیم را تحت نظارت طرف‌های عربی که ضامن و حامی آن باشند، آغاز کرد.

وی تاکید کرد که عربستان سعودی، قطر و مصر و نیز فرانسه که یکی از کشورهایی است که به طور فعال برای حمایت و کمک به لبنان و پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه آن تلاش می‌کند، می‌توانند در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد که مهمترین چیز اکنون توقف جنگ است، پس از آن همه مسائل دیگر می‌توانند تحت حمایت و تضمین‌های عربی به صورت داخلی حل شوند. دو دغدغه اصلی من امروز عبارتند از: اول، توقف جنگ، و دوم، حفظ وحدت و ثبات داخلی و مراقبت از آوارگان.

این مقام لبنانی گفت که من بر ضرورت محافظت از دولت تاکید و درخواست‌ها برای سقوط آن را رد می‌کنم و خواستار بهبود روابط میان همه نیروها و مولفه‌های سیاسی لبنان و رسیدن به یک موضع واحد لبنانی هستم.

نبیه بری اظهار داشت که رفتن به سمت مذاکرات مستقیم با دشمن تا زمانی که ما فاقد هرگونه اهرم فشار واقعی هستیم، غیر ممکن بوده و در حال حاضر لبنان چیزی ندارد که به آن اهرم فشار بدهد. بنابراین تا زمانی که لبنان می‌خواهد از طرف خودش مذاکره کند، باید به مذاکرات غیرمستقیم برگردد.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد که مذاکرات غیر مستقیم باعث می‌شود میانجی‌ها به جای حمایت مستقیم از رژیم صهیونیستی که به دنبال تحمیل دیکته‌های خودش است، به شرایط واقعی مذاکره برگردد.

وی در ادامه درباره خطر پروژه صهیونیستی برای کل منطقه هشدار داده و اعلام کرد که خطر پروژه اسرائیل تنها محدود به لبنان نیست، بلکه آن را در فلسطین و سوریه هم می‌بینیم؛ جایی که تجاوزات صهیونیست‌ها متوقف نمی‌شود و آنها عادت دارند که همه توافق‌ها را زیر پا بگذارند. حتی در سال 1982 صهیونیست‌ها نگفته بودند که می‌خواهند اشغالگری خود را تا بیروت گسترش دهند، اما این کار را انجام دادند و یک عمل انجام شده را به کل جهان تحمیل کردند.

نبیه بری خاطرنشان کرد که لبنان به یک چتر منطقه‌ای و عربی نیاز دارد که از آن حمایت و اجرای هرگونه توافقی را تضمین کند. در سطح عربی لبنان در مورد همه مسائل مهم با عربستان سعودی تفاهم دارد و ما همچنین با قطر ارتباط آشکاری داریم و این کشور آمادگی خودش را برای کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف- از نظر سیاسی، دیپلماتیک و از طریق نقش و روابط خود - علاوه بر سایر کمک‌هایی که به لبنان ارائه می‌دهد، ابراز کرده است.

عصر دیروز هم نبیه‌ بری در سخنانی به همین منظور گفت: مقاومت آماده ایفای تعهد کامل و فوری به آتش‌بس است، اما مسئله اصلی، وادار کردن رژیم اسرائیل به توقف تجاوزات است.

نبیه بری افزود: من توقف کامل و فوری آتش از سوی مقاومت را تضمین می‌کنم.

رئیس پارلمان لبنان در عین حال گفت: اما چه کسی اسرائیل را به توقف تجاوزاتش ملزم می‌کند؟

این اظهارات بعد از آن بیان شد که اخیرا مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با جوزف عون، رئیس جمهور لبنان تلاش کرد مسئولیت کامل تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان که از بیش از دو سال قبل تاکنون ادامه دارد را به حزب‌الله تحمیل کند و در اظهاراتی گستاخانه گفت که حزب الله باید حملات خود را علیه اسرائیل متوقف کند تا شرایط کاهش تنش فراهم گردد.

این در حالی است که دولت آمریکا در عین صحبت درباره آتش بس نمایشی و مضحکی که دائماً از تمدید آن حرف می‌زند، به صهیونیست‌ها برای گسترش وحشی‌گری در لبنان چراغ سبز نشان داده و دولت سرسپرده این کشور به ریاست نواف سلام که از همان ابتدا تسلیم دیکته‌های آمریکا بود، زیر آتش، مشغول مذاکره مستقیم با صهیونیست‌هاست و به جای استفاده از مقاومت به عنوان یک اهرم قدرت در هرگونه مذاکره‌ای، وارد دشمنی و خصومت با آن شده و کاملاً در راستای خواسته‌ها و منافع دشمن صهیونیستی عمل می‌کند.

در این میان حزب الله که دو ماه قبل علاوه بر صهیونیست‌ها با دولت لبنان هم اتمام حجت کرده بود، به عملیات‌های کوبنده و مرگبار خود ضد اشغالگران در جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد و تاکید دارد که تا زمان توقف تجاوزات صهیونیست‌ها و اخراج آنها از لبنان این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.