به گزارش روز دوشنبه ایرنا از کییف ایندیپندنت، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مدعی شده است که مسکو در حمله شبانه خود به کییف از موشک اورشنیک استفاده کرده است؛ حمله ای که به گفته کییف ۴ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
کایا کالاس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استفاده روسیه از موشک اورشنیک را محکوم کرد و افزود : «هفته آینده، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد چگونگی افزایش فشار بینالمللی بر روسیه بحث خواهند کرد.»
برخی گزارشها حاکی از آن است که حملات روسیه به کییف به اقامتگاه سفیر آلبانی نیز آسیب رسانده است.
فریت خوجه وزیر امور خارجه آلبانی، در شبک اجتماعی ایکس نوشت: «مجتمع مسکونی محل سکونت سفیر ما در اوکراین مورد حمله قرار گرفت.»
نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه در حمله به کییف که چندین ساعت طول کشید، ۹۰ موشک و ۶۰۰ پهپاد را شلیک کرده است؛ این حمله یکی از بزرگترین حملات در سال گذشته بوده است.
در همین حال نیز اداره امنیت اوکراین اعلام کرد که این کشور به ایستگاه پمپاژ اصلی نفت روسیه که استان مسکو را تغذیه میکند، حمله کرده است.
ولادیمیر سالدو فرماندار منطقه خرسون نیز اعلام کرد که در پی حملات پهپادی اوکراین به این منطقه برق ۹ شهرک و منطقه قطع شده بود که با تلاش نیروهای خدماتی پس از چمد ساعت مجدد وصل شد.
به گزارش ایرنا، در بحبوحه حملات متقابل روسیه و اوکراین علیه مواضع یکدیگر و بی نتیجه ماندن میانجیگری آمریکا برای حلوفصل این مناقشه و برقراری آتشبس و صلحی پایدار، بروکسل در روزهای اخیر در تلاش است تا با مذاکره مستقیم با مسکو به این جنگ پایان دهد.
یوهان وادفول وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در همین ارتباط و با اشاره به این که میانجیگری آمریکا تاکنون نتیجه و دستاورد خاصی به همراه نداشته است، گفت که اروپاییها باید در مذاکرات اوکراین و روسیه حضور داشته باشند.
وی تأکید کرد که نتیجه این مذاکرات آینده اروپا را شکل خواهد داد.








