جهش تاریخی در قیمت نفت برنت و تداوم تنش در بازارهای انرژی

مشرق نیوز پنج شنبه 10 اردیبهشت 1405 - 10:54
در میان تنش در بازارهای جهانی انرژی قیمت نفت برنت برای اولین بار از سال ۲۰۲۲ از ۱۲۰ دلار فراتر رفت.

به گزارش مشرق، درحالی که بعد از بسته شدن تنگه هرمز جهان همچنان در شوک بحران بزرگ انرژی به سر می‌برد، بر اساس داده‌های معاملاتی در بورس ICE لندن، قیمت نفت عصر چهارشنبه به شدت افزایش یافت و نفت برنت برای اولین بار از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ از ۱۲۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری روسیه، بر اساس داده‌ها، قراردادهای آتی برنت برای تحویل در جولای ۲۰۲۶ با ۷.۸۸% افزایش به ۱۲۰.۰۳ دلار در هر بشکه رسید؛ قبل از اینکه دقایقی بعد سود خود را کمی کاهش داده و به ۱۱۹.۹۵ دلار (+۷.۸۱%) برسد. در همین راستا، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ژوئن ۲۰۲۶ با ۸.۱۵% افزایش به ۱۰۸.۰۷ دلار در هر بشکه رسید.

این افزایش شدید نشان‌دهنده وضعیت تنش در بازارهای جهانی انرژی است، به ویژه در میان نگرانی‌ها از اختلال در عرضه و تشدید بحران‌های ژئوپلیتیکی، که قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه‌ای در بیش از دو سال گذشته سوق می‌دهد.

همچنین، نگرانی‌ها از اختلال در عرضه انرژی، در سایه تهدیدات مکرر برای ناوبری از طریق تنگه هرمز، که حدود ۲۰% از نفت جهان از آن عبور می‌کند، به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

در مقابل، عوامل مستقیم بازار به حمایت از قیمت‌ها کمک کردند، که مهمترین آنها کاهش ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا با سرعتی بیشتر از حد انتظار، همراه با کاهش واردات و افزایش مصرف پالایشگاه‌ها بود که نشان‌دهنده کمبود عرضه است. همچنین، اعلام خروج امارات متحده عربی از سازمان اوپک، وضعیت عدم قطعیت را در مورد تعادل بازار و نقش سازمان اضافه کرد؛ اگرچه عامل تعیین‌کننده همچنان با تحولات عرضه در منطقه خلیج فارس مرتبط است.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.