آغاز احیا و بازتجهیز مراکز پژوهشی آسیب‌دیده

صدا و سیما چهارشنبه 02 اردیبهشت 1405 - 20:21
معاون علمی رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی، با تأکید بر پیگیری حقوقی حملات به مراکز علمی کشور در مجامع بین‌المللی، از اجرای برنامه بازسازی و ارتقای مراکز تحقیقاتی توسط معاونت علمی خبر داد.

آغاز احیا و بازتجهیز مراکز پژوهشی آسیب‌دیده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، امروز دوم اردیبهشت‌ در ادامه بازدیدهای میدانی و پیگیری روند بازسازی مراکز علمی و پژوهشی، در حاشیه بازدید از پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ابعاد حقوقی و بین‌المللی حمله به مراکز علمی کشور تأکید کرد: مستندسازی دقیق این اقدامات در دستور کار دولت قرار گرفته و از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، فرآیند پیگیری رسمی در مجامع بین‌المللی آغاز شده است.

وی اظهار داشت: حمله به زیرساخت‌های علمی و دانشگاهی نه‌تنها تعرض به اموال و تجهیزات، بلکه تعرض به بنیان‌های تولید دانش، تربیت نیروی انسانی متخصص و آینده توسعه کشور محسوب می‌شود و از همین رو، تمام مستندات فنی، گزارش‌های کارشناسی و شواهد میدانی در حال جمع‌آوری و تدوین است تا از مسیر‌های حقوقی موجود به نهاد‌های ذی‌ربط بین‌المللی ارائه شود.

افشین، با بیان این‌که انتظار جامعه علمی کشور از نهاد‌های بین‌المللی، واکنشی شفاف و صریح در محکومیت هدف قرار دادن دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است، تصریح کرد: این جنایات باید به آگاهی جهانیان برسد و ثبت این وقایع در اسناد حقوقی بین‌المللی و حافظه تاریخی جهان یک ضرورت انکارناپذیر است.

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: سکوت یا واکنش‌های کم‌رنگ در برابر حمله به مراکز غیرنظامی، به‌ویژه دانشگاه‌ها، با اصول پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل و ادعا‌های حمایت از علم و آموزش در تضاد آشکار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه جامع معاونت علمی برای بازسازی و تجهیز مجدد مراکز آسیب‌دیده افزود: رویکرد دولت صرفاً بازگرداندن شرایط به وضعیت پیشین نیست، بلکه تلاش می‌شود فرآیند بازسازی با نگاه ارتقایی دنبال شود.

افشین همچنین به ضرورت حمایت از نیروی انسانی متخصص، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی برای جلوگیری از وقفه در طرح‌های پژوهشی، فراهم‌سازی فضا‌های جایگزین برای ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و تقویت طرح‌های حمایتی بنیاد ملی علم ایران و بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده است تا روند تولید علم و تربیت نیروی انسانی متوقف نشود.

در ادامه این بازدید، سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با تأکید بر جایگاه دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز غیرنظامی و زیرساخت‌های توسعه علمی کشور، هدف قرار دادن مراکز علمی را نقض آشکار قواعد شناخته‌شده بین‌المللی دانست و تصریح کرد: دانشگاه، نهادی برای تربیت نیروی انسانی و تولید دانش است و ورود آن به منازعات نظامی اساساً موضوعیتی ندارد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشکده لیزر و پلاسما با وجود محدودیت‌های ایجادشده متوقف نشده است، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت‌علمی و پژوهشگران این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را در فضایی جایگزین از سر گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: علم و فناوری وابسته به ساختمان نیست و سرمایه اصلی دانشگاه‌ها در دانش و توانمندی نیروی انسانی نهفته است. 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.